Ajoissa saatu apu ja vertaistuki parantaisivat opiskelijoiden hyvinvointia
Yhä useampi opiskelija kokee psyykkistä kuormittuneisuutta kuten uupumusta. Johtaako tämä siihen, että työelämään siirtyvät ovat jo uupuneita? – Yhteiskunnallinen ilmapiiri…
Hanketiedote 25.5.2021
Jyväskylän yliopisto ja Nyyti ry:n Myötätuntoa korkeakouluihin -hanke (2019–2021) ovat kehittäneet vertaispedagogisen ryhmätoiminnan mallin, myötätunto-mentoroinnin, jota pilotoitiin keväällä 2021 Jyväskylän yliopistossa. Myötätunto-mentorointi tähtää myötätuntovalmiuksien vahvistamiseen ja samalla tietoisen, myönteisen ryhmäkokemuksen tarjoamiseen toisille opiskelijoille. Mentorointiin perehdytetyt opiskelijat fasilitoivat kuuden tapaamiskerran ryhmäprosessin, joka oli avoin kaikille perustutkinto-opiskelijoille.
Pilotti toteutettiin kasvatustieteiden laitoksella osana aikuiskouluttajan pedagogisia opintoja. Mentorointia fasilitoineet opiskelijat toteuttivat mentoroinnin osana pedagogista harjoitteluaan. Opetusharjoittelun ja mentoroinnin päätavoitteet ja -periaatteet olivat sovitettavissa hyvin yhteen ja tukivat toisiaan. Opiskelijat lähtivät innolla mukaan pilottiin.
Mentorointiryhmiin osallistuneet opiskelijat katsoivat ryhmäprosessin vaikuttaneen erityisesti yhteenkuuluvuuden kokemukseen. Kyselyn perusteella ryhmä tarjosi hyvin monelle ryhmään kuulumisen kokemuksen. Lisäksi ryhmätoiminta lisäsi ymmärrystä myötätunnon ja itsemyötätunnon merkityksestä yksilöille ja ryhmien toiminnalle.
Mentorointia fasilitoineet opiskelijat kokivat mentoroinnin vahvistaneen itsemyötätuntoa ja antaneen kokemuksen, että he voivat itse edistää muiden opiskelijoiden hyvinvointia. ”Myötätunto-mentoroinnista sain monipuolisesti erilaisia ohjaustaitoja ja tärkeitä oppeja myös opetustyöhön”, eräs mentoreista kuvailee. Toinen mentori puolestaan kiteyttää kokemustaan seuraavasti: ”Tuntuu, että perehdytysten jälkeen sekä mentoroinnin aikana opittuja asioita on alkanut omassa elämässään tiedostaa paremmin. Lisäksi minusta on ollut ihanaa olla tukemassa ja ohjaamassa muita opiskelijoita näiden teemojen parissa.”
”Aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen eli APO-opintojen keskeisiksi toimintaperiaatteiksi ovat muodostuneet omakohtaistuminen, tutkiva asenne ja dialogisuus. Myötätuntomentorointi sekä koulutuksena että oman ohjaajakokemuksen kautta tuki moniulotteisesti APO-opiskelijoilla näiden kaikkien periaatteiden konkretisoitumista”, kertoo yliopistonopettaja Eija Hanhimäki.
Etätoteutus mahdollisti ja rajoitti
Koronatilanteesta johtuen ryhmäprosessi perehdytyksineen toteutettiin keväällä kokonaan etänä. Palautteen perusteella etäyhteyksille siirtyminen näytti madaltavan monen osallistujan osallistumiskynnystä. Fyysinen sijainti omassa kotiympäristössä tuntui opiskelijoiden mukaan vapauttavalta ja helpotti osallistumista tapaamiskerroille. Toisaalta etänä tapahtuvan vuorovaikutuksen koettiin myös rajoittaneen vielä tiiviimmän keskinäisen yhteyden muodostumista.
”Myötätuntotaitojen vahvistamisessa keskeistä on vuorovaikutus. Tässä sanallista viestintää merkityksellisemmäksi nousee non-verbaalinen viestintä, jolla välitämme kohdatuksi ja hyväksytyksi tulemista. Lähtökohtaisesti kasvokkaiseksi suunnitellun ryhmän muuttaminen etäryhmäksi ei siten ole yksioikoista ja tähän nähden hankkeen tulokset ovatkin erinomaiset”, Nyytin toiminnanjohtaja Minna Savolainen korostaa.
Pilotin tavoitteena on ollut kokeilla ja arvioida, millä tavalla mentorimalli olisi juurrutettavissa pysyväksi osaksi pedagogisten opintojen harjoittelua. Onnistunut pilotti tarjoaa hyvän alustan tutkimusperustaiselle jatkokehittelylle. Myötätuntoa korkeakouluihin -hanke tukee mallin leviämistä koko korkeakoulukentälle käsikirjakiertueen ja ohjaajakoulutusten muodossa tulevana syksynä.
Myötätuntoa korkeakouluihin -yhteishanke edistää ja tukee myötätuntoista toimintakulttuuria korkeakouluissa. Keinoina ovat henkilöstökoulutukset sekä opiskelijoille suunnattu palveluoppimis-projektitoiminta ja myötätunto-mentorointi.
Tiedote julkaistu Jyväskylän yliopiston sivuilla: https://www.jyu.fi/fi/ajankohtaista/arkisto/2021/05/myotatunto-mentorointi-tarjosi-ryhmaan-kuulumisen-kokemuksen-koulutusalasta-riippumatta
Lisätietoja:
Laura Heimonen,
Hankepäällikkö, Nyyti ry
Anita Malinen
Lehtori, kasvatustieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto
Eija Hanhimäki
Yliopistonopettaja, kasvatustieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto
Yhä useampi opiskelija kokee psyykkistä kuormittuneisuutta kuten uupumusta. Johtaako tämä siihen, että työelämään siirtyvät ovat jo uupuneita? – Yhteiskunnallinen ilmapiiri…
Talouden tasapainottamisen, osaamisen ja työkyvyn kivijalkana on hyvinvointi ja hyvä mielenterveys, josta leikkaaminen on tulevaisuudesta leikkaamista. Kehysriihineuvotteluiden päätökset eivät tue…
Ensi viikolla hallituksen kehysriihineuvotteluissa etsitään keinoja valtion talouden tasapainottamiseksi. Uusia säästöjä etsitään monesta eri suunnasta, mutta Nyyti ry:n näkemyksen mukaan…
Nyyti ry:n ja Tampereen yliopiston yhteiskuntatutkimuksen yhteistyökurssilla opiskelijat järjestävät erilaisia vertaistuellisia tapahtumia toisille opiskelijoille. Tule rohkeasti käväisemään ja kutsu kaveritkin…
Uudet verkkotyökalut osoitteissa www.apuayksinäisyyteen.fi ja www.miestenmielenterveys.fi ovat kaikille avoimet ja maksuttomat. Verkkotyökalut sopivat myös ammattilaisten käytettäväksi yksinäisyyttä kokevien ja mielenterveyshaasteita…
Lauantaina 9.3.2024 klo 13 järjestetään Helsingissä rauhanomainen ja päihteetön Mielenterveys kuuluu kaikille -mielenosoitus mielenterveyden puolesta – mielenterveyskriisiä vastaan. Mielenosoituksen järjestäjänä…
Miksi miehet eivät hae apua? Miksi miehet pyrkivät pärjäämään yksin, eivätkä puhu tunteistaan? Mikä syö miesten mielenterveyttä? Kysyimme tätä miehiltä…
Nyyti ry on vastaanottanut Metsä Group pehmopaperiliiketoiminnalta upean 130 739,55 euron lahjoituksen. Lahjoituksella halutaan tukea Nyyti ry tekemää opiskelijoiden mielenterveystyötä….
Vuonna 2024 tulee kuluneeksi 40 vuotta Nyyti ry:n perustamisesta! 💪💥 Järjestön perustivat vuoden 1984 marraskuussa senaikaiset Helsingin yliopiston opiskelijat nähden,…
Luonnos valtakunnalliseksi nuorisotyön ja -politiikan (VANUPO) 2024–2027 ohjelmaksi on ollut lausuntokierroksella. Kyseessä on poikkihallinnollinen ohjelma, jonka tavoitteena on edistää nuorten…