5 tapaa mielen hyvinvointiin

5 tapaa mielen hyvinvointiin


5 tapaa mielen hyvinvointiin ovat yksinkertaisia näyttöön perustuvia tekoja, jotka edistävät mielen hyvinvointia. Nämä viisi tapaa – Liity muihin, Ole aktiivinen, Huomaa, Opi uutta, Anna toisille – auttavat meitä jokaista huolehtimaan omasta mielen hyvinvoinnistamme. Näiden viiden tavan toteuttaminen ja käyttäminen on helppoa. Ota käyttöön – huomaat hyötyväsi.

Liity muihin
Ole aktiivinen
Huomaa
Opi uutta
Anna toisille

Taustaa

5 tapaa mielen hyvinvointiin, alkuperäiseltä nimeltään the Five Ways to Wellbeing, esiteltiin ensimmäisen kerran osana mielenterveysviikkoa Uudessa-Seelannissa vuonna 2009. Nämä viisi tapaa perustuvat Iso-Britannian hallituksen New Economics Foundation (NEF) -järjestöltä tilaamaan henkistä pääomaa ja mielen hyvinvointia koskevaan tutkimukseen ja sen tärkeimpiin tuloksiin.

Näitä viittä tapaa käytetään ympäri maailmaa, mitä erilaisimmilla tavoilla. Niiden avulla ihmisiä on aktivoitu miettimään omaan mielen hyvinvointiaan, hyödynnetty organisaatioiden kehittämisessä, mitattu vaikutuksia, arvioitu tarpeita, käytetty työhyvinvoinnin edistämisessä, ja autettu ihmisiä liittämään mielen hyvinvointia edistävät teot osaksi jokapäiväistä elämäänsä.

Ryhmäharjoitus 5 tapaa mielen hyvinvointiin -materiaalin pohjalta

5 tapaa mielen hyvinvointia -materiaalia voi erinomaisesti hyödyntää esimerkiksi ryhmäharjoituksissa. Lunttaamossa on kuvattu Hyvinvointitekojen markkinat -ryhmäharjoitus, jota voi vapaasti hyödyntää erilaisten hyvinvointiteemojen käsittelyssä. Täältä voit tulostaa harjoitukseen liittyvän korttimateriaalin. Mikäli haluat muokata korttien sisältöä enemmän omalle kohderyhmällesi sopivaksi, voit hyödyntää tätä word-pohjaa. Ryhmäharjoituksessa apuna voi käyttää myös oheista julistetta.

Mitä hyödyn, jos otan käyttöön 5 tapaa mielen hyvinvointiin

Heräät aamulla herätyskellon soittoon. Nouset ylös, vaikka et ole vielä täysin hereillä, ja valmistaudut lähtemään liikkeelle – opiskelemaan, töihin, asioille. Kenties mietit, mitä päivä tuo tulleessaan. Ehkäpä matkusta bussilla tai junalla, jolloin tapaat lukemattoman määrän muita matkalaisia. Luultavammin välttelet suurimman osan heistä kohtaamista. Tai kenties taitat matkasi kävellen käyttäen samaa tuttua reittiä, jonka varrelta ei tunnu löytyvät mitään uutta. Tai ehkäpä ajat autoa, jolloin kohtaa matkallasi muita autoilijoita ja kilpailet paikastasi aina vain ruuhkaisimmilla ja tukkoisilla teillä. Pääset vihdoin määränpäähäsi ja tervehdit muita opiskelijoita, opettajia matkalla paikallesi, jossa vietät suurimman osan päivästäsi.

Kuulostaako tutulta?

Nyt kokeile seuraavaa: pysähdy muutamaksi minuutiksi ja ajattele, miten erilainen päiväsi voisi olla, jos tekisit asiat hieman toisin.

Heräät aamulla herätyskellon soittoon. Nouset ylös, vaikka et ole vielä täysin hereillä, ja valmistaudut lähtemään liikkeelle – opiskelemaan, töihin, asioille. Jos matkustat junalla tai bussilla, hymyile kanssamatkustajalle. Vain yhdelle ihmiselle – se riittää. Saatat tarjota istumapaikka jollekulle toiselle. Saatat jäädä pois yhtä pysäkkiä aiemmin ja kävellä loppumatkan. Jos kävelet, vilkaise taivaalle, katso miltä pilvet näyttävät, minkä muotoisia ne ovat. Kenties koet hetkellisesti kiitollisuutta kaikista niistä oudoista ja kauniista asioista, mitä luonto sinulle tarjoaa.

Tai kenties käveletkin hieman eri reittiä kuin tavallisesti, ja huomaat kukkia tien sivussa. Jos ajat autoa, anna toiselle autoilijalle tilaa, päästä hänet eteesi. Kenties tuon auton kuljettaja on vähän niin kuin sinä, arvostaa tuntemattomien ystävällisyyttä. Miten tahansa kuljetkaan, keskity hetkeksi hengitykseesi, sen ääneen ja siihen, miltä tuntuu hengittää ulos ja sisään. Keskity vain yhteen asiaan kerralla, ei sen enempään. Saatat hämmästellä sitä, kuinka ihmeellisiä ja, toisaalta, hauraita olemme.

Saavut perille määränpäähäsi, pysähdyt hetkeksi kuulostelemaan, kuinka kollegasi voivat, kiinnostut siitä, mitä he sanovat. Työskentelet lounaaseen asti. Kenties menet lounaan jälkeen hetkeksi kävelylle, vaikka vain muutamaksi minuutiksi, jos aikasi ei anna enempään periksi. Kenties käytät hetken lukeaksesi muutaman sivun kirjaa, tai soitat ystävälle, josta et ole kuullut vähään aikaan. Vain viiden minuutin puhelu kysyäksesi kuulumisia tai kertoaksesi omat kuulumisesi. Iltapäivällä tarjoat opiskelukaverille kupin teetä tai kahvia. Saatat luennon jälkeen jäädä juttelemaan jonkun kanssa, jota et tunne ennestään, ja saat uusia oivalluksia.

“Paukuttele henkseleitä”, jos huomasit, että toteutat jo näitä pieniä tekoja. Monilla meistä on kuitenkin varaa lisätä positiivisten kokemustemme määrää, joten kokeile ottaa käyttöön uusia tapoja. On olemassa tieteellistä näyttöä siitä, että pienet teot vaikuttavat mielen hyvinvointiin. Näillä “pienillä teoilla” viittamme sivun alussa mainittuihin viiteen tapaan, joita jokainen meistä voi käyttää ja joiden tiedetään edistävän mielen hyvinvointia: Liity muihin, Ole aktiivinen, Huomaa, Opi uutta, Anna toisille.

(Vapaasti käännetty Sorchia Mahony’n 23.5.2011 julkaisemasta englanninkielisestä blogitekstistä, joka on julkaistu NEF’in verkkosivuilla: The NEF blog – What a difference five ways make)

Lähteet:

Five Ways to Wellbeing: Postcards, New Economics Foundation
Five Ways to Wellbeing: A best practice guide [pdf, 2,4 Mt], Mental Health Foundation