Hyppää sisältöön

Kuinka murtaa yksinäisyys?

Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa, kuinka murtaa yksinäisyys. On hyvä tuntea itsensä ja tunnistaa itselleen sopivat keinot. Yksinäisyys voi tuntua joskus kipeältä ja masentavalta. Se saattaa myös hävettää, jolloin sitä alkaa helposti peitellä muilta. Kuitenkin oman tilanteen hyväksyminen sellaisena kuin se on, vähättelemättä tai paisuttelematta on tärkeä askel eteenpäin.

Osallistu tapahtumiin

Monesti ajatukset saa pois omasta yksinäisyydestä, kun lähtee liikkeelle ja osallistuu erilaisiin tapahtumiin. Vaikka voi tuntua vaikealta lähteä kotoa, se voi vaikuttaa myönteisesti omaan mielialaan.

On olemassa monenlaisia kiinnostavia tapahtumia ja harrastuksia, joihin voit osallistua. Vaikka ystäviä ei heti uudesta harrastuksesta löytyisikään, mieluinen harrastus tuottaa jo itsessään mielihyvää. Tapahtumia on monenlaisia, esimerkiksi

  • opiskelujärjestöjen järjestämä toiminta
  • liikuntaharrastukset
  • yhdistys- ja järjestötoiminta
  • käsityö- ja nikkarointiharrastukset
  • musiikkiharrastukset

Yksi mahdollisuus on ilmoittautua mukaan erilaisten järjestöjen ja organisaatioiden vapaaehtoistoimintaan. Vapaaehtoiseksi voi ryhtyä omalla paikkakunnalla, omien kiinnostuksen kohteiden mukaan. Vapaaehtoistoiminnassa voi tehdä tärkeää työtä, jonka kautta voi kokea itsensä merkitykselliseksi.

Joskus voi tuntua liian vaikealta tai ahdistavalta osallistua epämiellyttävän tuntuisiin tai uusiin tilaisuuksiin. On tärkeää kuulostella itseään siinä, millaisen askeleen on valmis ottamaan. Jos tuntuu vaikealta osallistua tapahtumiin tai puhua tuntemattomille, voi olla viisasta toimia rauhallisemmin ja itseään kunnioittaen.

Murra haitalliset ajattelumallit

Yksinäisyyden taustalla voi olla hylätyksi ja torjutuksi tulemisen kokemuksia, pahimmillaan jopa kiusaamista. Tällaiset kokemukset vievät ymmärrettävästi rohkeutta tutustua muihin. Helposti jää miettimään ”miksi en kelpaa muille”. Joskus tällainen ajattelutapa ”jää päälle”, jolloin alkaa itsekin uskoa että itsessä on jotain vikaa.

Välillä on hyvä murtaa omia lukkiutuneita ja kielteisiä ajattelutapoja. Joskus voi olla hyvä pysähtyä pohtimaan, onko itselläni sellaisia ennakkoajatuksia tai toimintamalleja, jotka ehkä vaikeuttavat kavereiden saamista.

Harjoittele vuorovaikutustaitoja

Vaikka omissa vuorovaiktustaidoissa olisi puutteita, on niitä mahdollista harjoittaa paremmiksi – aivan kuin mitä tahansa taitoja. Asettamalla itselleen sopivankokoisia haasteita, voi altistaa itseään erilaisiin sosiaalisiin kohtaamisiin. Niissä voi treenata erilaisia sosiaalisia taitoja, kuten esimerkiksi keskustelun avaamista, toisen kuuntelua ja keskustelun ylläpitoa. Pikkuhiljaa omat taidot voivat kehittyä paremmiksi ja kanssakäyminen muiden kanssa helpottuu.

Yksinäisyyden hyväksyminen osaksi omaa elämää

On luonnollista kaivata ihmisiä ja ystäviä lähelleen, mutta toisinaan yksinäisyyden tunne saattaa helpottaa, kun sen kykenee hyväksymään osaksi elämäänsä. Hyväksymistä auttaa, jos oppii nauttimaan yksinäisyyden hyvistä puolista.

Yksinäisyyden ”sietäminen”

Moni kokee, että yksinäisyyttä on helpompi sietää päivisin, kun tietää toisten ihmisten olevan töissä ja opiskelemassa. Monesti yksinäisyyden tunteet tuntuvat voimakkaimmilta iltaisin ja viikonloppuisin, jolloin ihmisillä on vapaa-aikaa. Yksinäisyys voi tuntua voimakkaammalta, kun vilkkaan päivän jälkeen palaa hiljaiseen kotiinsa ja jää yksin omien ajatustensa kanssa.

Yksinäisyyttä voi opetella sietämään. Jokainen ihminen joutuu viettämään eripituisia aikoja yksin. Yksinäisyyttä ei kannata paeta pakonomaisesti tai peittää esimerkiksi liialla tekemisellä. Joskus on hyvä pysähtyä omien ajatusten ääreen ja harjoitella yksinoloa.

Tutustu verkon ja sovellusten tarjoamiin mahdollisuuksiin

Verkossakin on paljon erilaisia harrastusryhmiä, keskusteluryhmiä ja chatteja, joiden kautta voi tutustua ihmisiin. Myös erilaisia sosiaalisen median palveluita tai sovelluksia on olemassa, jotka voivat helpottaa erilaisten kontaktien luomista.

Jos yksinäisyys tuntuu pahalta, hae apua

Joskus yksinäisyyden kokemukset voivat olla niin voimakkaita, että ne vaikeuttavat tavallista elämää. Silloin on hyvä hakea ulkopuolista apua.
Yksinäisyyteen saattaa liittyä masennuksen ja arvottomuuden kokemuksia, joihin kannattaa hakea apua. Apua voi hakea

  • lääkäriltä
  • terveydenhoitajalta
  • psykologilta
  • psykoterapeutilta
  • korkeakoulupastorilta
  • tuutoreilta

On tärkeää, ettei pahan olon kanssa jää liian pitkäksi aikaa yksin. Monesti keskusteluapu ulkopuolisen kanssa voi avata uusia näkökulmia ja auttaa pääsemään eteenpäin.

Tutustu myös

Diapaketti yksinäisyydestä – Nyyti ry