Hyppää sisältöön

Toimintaa opiskelijoille

Yksinäisyystyö korkeakouluissa -hankkeen logo

Yksinäisyys koskettaa kaikkia jossakin kohtaa elämää eikä sitä tarvitse hävetä. Monesti voi tuntua vaikealta – jopa mahdottomalta – vaikuttaa omaan tilanteeseen. Sinun ei tarvitsekaan selvitä yksin: apua ja tukea on saatavilla.

Yksinäisyystyö korkeakouluissa -hanke tarjoaa opiskelijoille sekä kahdenkeskistä tukea että vertaisryhmiä yksinäisyyden kokemuksen käsittelyyn. Kumpi muoto sopisi sinulle paremmin? Kaikki palvelumme ovat yhdenvertaisesti saavutettavia asuinpaikasta riippumatta verkon välityksellä. 

Mikään ei myöskään estä sinua osallistumasta sekä kahdenkeskiseen tukeen että vertaisryhmiin, mikäli koet voivasi hyötyä molemmista tavoista käsitellä yksinäisyyden kokemuksia. Kannattaa kuitenkin käydä läpi ensin toinen tukimuoto ennen toisen aloittamista, sillä voi olla voimia vievää ja aikataulullisesti vaikeaa panostaa moneen yhtäaikaiseen toimintaan. Usein myös asioiden läpikäyminen omassa mielessä vie aikaa ja tätä käsittelyaikaa on hyvä itselle myös lempeästi suoda.

Kahdenkeskinen keskustelutuki ammattilaisen kanssa

Kahdenkeskissä keskusteluissa pääset juttelemaan ajatuksistasi, kokemuksistasi ja tilanteestasi koulutetun ammattilaisen kanssa viiden tapaamiskerran verran. Keskustelutuki sisältää viisi keskustelutapaamista ammattilaisen kanssa sekä itsenäistä yksinäisyys-työkirjatyöskentelyä tapaamisten välillä. Työkirjaa voi käyttää myös itsenäisesti yksinäisyyden vähentämisen tukena.

”Työskentely auttoi ymmärtämään ettei minussa ihmisenä ole sen suuremmin vikaa kuin kenessä tahansa muussakaan. On helpompi olla sosiaalisissa tilanteissa ja luottaa siihen että tulen kohdelluksi hyvin tai neutraalisti eikä aikaisempi pelko negatiivisista vuorovaikutustilanteista hallitse enää olemistani samalla tavalla.”

Lue lisää yksinäisyystyöstä tai varaa itsellesi keskusteluaika HelsinkiMission verkkopalvelusta, jossa pohditaan yhdessä sopisiko työskentely sinulle. Palveluun ei tarvitse jonottaa pitkiä aikoja, vaan voimme tarjota tukea tilanteeseesi nopeasti. Tukea on saatavilla ympäri vuoden – myös joulunaikaan.

”Ajatusmaailmassani tapahtui muutos, jonka kautta pystyin ottamaan rennommin ja olemaan ajattelematta stressavia ja ahdistavia asioita sosiaalisissa tilanteissa niin paljoa.

Vertaistukea ryhmistä

Ryhmissä lisätään ymmärrystä omista ajatuksista ja toiminnasta ja löytämään toimivia keinoja yksinäisyyden vähentämiseksi. Ryhmissä pääsee myös jakaamaan asioita muiden opiskelijoiden kanssa ja kuulemaan muiden kokemuksia tuetussa ja ohjatussa ympäristössä.

”Parasta ryhmässä oli, että se vahvisti tulevaisuususkoani: asiat voivat olla tulevaisuudessa paremmin ja pystyn itse vaikuttamaan kehityksen suuntaan.”

Kenties kirjoittaminen on sinulle luontevin tapa ilmaista itseäsi? Tai sitten kasvokkainen ryhmäkokemus on juuri omiaan sinun tarpeisiisi? Voit valita tuletko mukaan kirjoittamiseen pohjaavaan Discord-ryhmään vai kasvokkaiseen Zoom-ryhmään.

Lue lisätietoja Yksinäisyys mielessä -vertaisryhmistämme ja ilmoittaudu mukaan. Ilmoittautuminen tammikuussa alkaviin vertaisryhmiin on nyt käynnissä!

Hienoa, kun olet ottanut ensimmäisiä askelia yksinäisyyden kokemuksen käsittelyssä. Olet avun arvoinen.