Hyppää sisältöön

Kokemuksia myötätuntomentoroinnista

Kokemuksia myötätuntomentoroinnin kolmannelta kierrokselta keväällä 2021

Myötätuntomentorointi vertaisryhmissä toteutettiin kolmatta kertaa Jyväskylän yliopistolla keväällä 2021. Toimintaan kuului yhteistä keskustelua myötätuntoon liittyvistä aiheista sekä muun muassa myötätuntoiseen vuorovaikutukseen ja itsemyötätuntoon liittyviä harjoituksia. Koronarajoitusten vuoksi  ryhmätapaamiset toteutettiin tällä kertaa kokonaan etäyhteyksillä, ja kolmeen ryhmään osallistui kuhunkin 6-8 opiskelijaa ohjaajien lisäksi.

Myötätuntomentorointiryhmien ohjaajina toimivat aikuiskouluttajan pedagogisia opintoja suorittavat opiskelijat.  Ohjaajat osallistuivat perehdytyksiin, ohjasivat mentorointiryhmiä pareittain ja kokoontuivat ryhmänä myös pari kertaa kevään aikana jakamaan kokemuksia ja oppimaan toisiltaan.

Alla poimintoja ryhmäläisten ja vertaisohjaajien myötätuntomentoroinnista antamasta palautteesta.

Palautetta myötätuntomentoroinnista

4,3 Kokonaisarvosanojen keskiarvo (asteikolla 1-5)

3,3 ”Myötätuntomentorointi vahvisti kykyäni asettautua toisen asemaan” (asteikolla 1-4)

3,7 ”Myötätuntomentorointi antoi minulle välineitä vahvistaa itsemyötätuntoisuuttani” (asteikolla 1-4)

3,6 ”Myötätuntomentorointi tarjosi ryhmään kuulumisen kokemuksen” (asteikolla 1-4)

”Ohjaajat onnistuivat luomaan ryhmään heti ensimmäisestä tapaamisesta lähtien turvallisen, avoimen ja myötätuntoisen ilmapiirin, jossa sai tuntea tulevansa kuulluksi ja myötätunnolla ja lämmöllä kohdatuksi.”

”Oli mukava tavata opiskelijoita toisista tiedekunnista joita kiinnostavat samanlaiset aihepiirit”.

”Kiitos paljon, tärkeää työtä ja lisää opiskelijoiden hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä!”

”Todella hyvä ja hieno konsepti, lisää vaan tätä!”

Palautetta myötätuntomentorointiryhmän ohjaajana toimimisesta

4,4 Kokonaisarvosanojen keskiarvo (asteikolla 1-5)

3,7 ”Ohjaajana toimiminen antoi minulle kokemuksen, että voin vaikuttaa opiskeluyhteisööni myönteisesti” (asteikolla 1-4)

3,4 ”Ohjaajana toimiminen antoi minulle taitoja ja työkaluja auttaa ihmisiä toimimaan hvin yhdessä” (asteikolla 1-4)

3,7 ”Ohjaana toimiminen antoi minulle kokemuksen, että voin edistää muiden opiskelijoiden hyvinvointia ja jaksamista” (asteikolla 1-4)

”Sain itselleni eväitä myötätuntoisempaan elämään ja myötätunnon levittämiseen ympärilleni. Ymmärrykseni myötätunnosta ja itsemyötätunnosta kasvoi huimasti!”

”Koulutuksissa oli kivaa, kun päästiin käytännössä itse harjoittelemaan tehtäviä tekemällä ja vetämällä niitä.”

”Sain monipuolisesti erilaisia ohjaustaitoja ja tärkeitä oppeja myös opetustyöhön.”

”Oma ryhmä, yhteisöllisyys, yhteistyö ohjaajaparin kanssa, mielenkiintoista taustamateriaalia ja -tietoa, ohjelmapohjarunko ja valmiit ideat harjoituksiin helpottivat paljon työskentelyä.”

Kokemuksia myötätuntomentoroinnin ensimmäisistä ryhmistä kevättalvella 2020

Palautetta myötätuntomentoroinnista. Infograafin tiedot löytyvät sivun tekstistä

Palautetta myötätuntomentoroinnista

4,2 Kokonaisarvosanojen keskiarvo (asteikolla 1-5)

3,3 ”Myötätuntomentorointi vahvisti kykyäni läsnäoloon ja kuunteluun” (asteikolla 1-4)

3 ”Myötätuntomentorointi antoi minulle välineitä vahvistaa itsemyötätuntoisuuttani” (asteikolla 1-4)

3,5 ”Myötätuntomentorointi tarjosi ryhmään kuulumisen kokemuksen” (asteikolla 1-4)

”Todella antoisa ja tärkeä kokemus! Näitä pitää ehdottomasti jatkaa yliopistoissa.”

”Tapaamiset tuntuivat heijastelevan suuresti sitä mistä puhuttiin, myötätunto oli saatu läsnäolevaksi.”

”Ryhmässä oli avoin ja keskusteleva ilmapiiri. Vetäjät pyrkivät luomaan hyväksyvää ilmapiiriä. Kiireettömyys oli erittäin positiivinen asia.”

”Kotitehtävät kertojen välillä, konkreettiset harjoitukset ja teoriapuolen tarjoaminen olivat hyviä. Oli yös kiva, että mentorit olivat toisia opiskelijoita ja siten helpommin lähestyttäviä ja osa porukkaa.”

Palautetta myötätuntomentorointiryhmän ohjaamisesta. Infograafin tiedot löytyvät sivun tekstistä.

Palautetta myötätuntomentorointiryhmän ohjaamisesta

4,6 Kokonaisarvosanojen keskiarvo (asteikolla 1-5)

3,2 ”Ohjaajana toimiminen antoi minulle kokemuksen, että voin vaikuttaa opiskeluyhteisööni myönteisesti” (asteikolla 1-4)

3,8 ”Ohjaajana toimiminen antoi minulle taitoja ja työkaluja auttaa ihmisiä toimimaan hvin yhdessä” (asteikolla 1-4)

3,6 ”Ohjaana toimiminen antoi minulle kokemuksen, että voin edistää muiden opiskelijoiden hyvinvointia ja jaksamista” (asteikolla 1-4)

”Myötätuntomentoiroinnin koulutus oli hyvin onnistunut ja oli mielestäni hyvä, että saimme itse kokeilla niitä harjoituksia, joita myöhemmin vedimme opiskelijoille.”

”Kerrat oli suunniteltu onnistuneesti ja tehtävät mietitty tarkkaan. Harjoitukset olivat monipuolisia.”

”Opin paljon ohjaamisesta ja itsestäni ja sain paljon itseluottamusta. Halusin kovasti päästä tekemään jotain samantyyppistä taas pian.”

”Nämä eväät kantavat myös kohti tulevaisuuden työelämää.”