Hyppää sisältöön

Mistä aika liikkumiseen?

Jos aikaa ja energiaa opiskelukiireiden takia liikuntaharrastukselle ei löydy, voit miettiä keinoja, kuinka lisäisit liikuntaa osaksi päivittäisiä toimintojasi. Näin säännöllistä liikuntaa kertyy kaiken tekemisen ohessa. Liikkumisen ei tarvitse olla joka päivä rankkaa hikoilemista, vaan hyötyliikunnankin sisällyttäminen arkeen on merkittävää.

Kun päätät lisätä liikuntaa arkeesi, älä tavoittele kerralla liian suuria muutoksia. Aloita pienistä muutoksista ja lisää liikuntaa viikkoosi vähitellen. Poimi seuraavista vinkeistä yksi sinulle sopiva muutos kokeiluun.  Kokeile parin viikon ajan – voit huomata jo joitain vaikutuksia.

Vinkkejä liikkumisen lisäämiseksi opiskelupäiviin

  • Kulje ainakin osa matkoistasi liikkuen pyörällä tai kävellen. Esimerkiksi pyöräile opiskelupaikkaan tai pois aina vuoropäivin. Tai jää bussista pari pysäkkiä aiemmin ja kävele loppumatka.
  • Jaloittele kesken koulupäivän. Käy vaikka lounaan jälkeen happihyppelyllä ennen iltapäivän luentoja.
  • Kävele portaat hissiin sijaan. Välillä voit kipaista portaat juosten.
  • Kipaise luentotauolla wc:hen toiseen kerrokseen.
  • Luentojen jälkeen voit tehdä pientä taukojumppaa.
  • Työskentele seisten. Tehtäviä voit tehdä myös jumppapallolla istuen tai seisomatyöskentelypisteillä. Myös luennolla voit välillä seistä.
    Ryhmätöitä voitte suunnitella myös kävelylenkillä.
  • Tentteihin lukeminen onnistuu liikkumalla: tenttialueen voit lukea itsellesi ääneen puhelimeen ja kuunnella sitä lenkillä. Tenttikirjaa voit myös lukea polkiessasi kuntopyörällä.
  • Hyödynnä lyhyetkin liikuntahetket. Käy 15 minuutin kävelyllä tai tee 15 minuuttia kotijumppaa ennen kuin alat katsoa tv-sarjaa tai tehdä opiskelutehtäviä.
  • Aamun voit aloittaa esimerkiksi lempeällä joogaharjoituksella tai kotijumpalla (YouTubesta löytyy paljon ohjevideoita).
    Venyttele telkkaria katsoessasi.
  • Löytyykö opiskelupaikastasi kuntosali tai muu liikuntapaikka, missä voisit hyppytunnilla käydä jumppailemassa ja suihkussa treenin jälkeen?