Lhbtqia+ -korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia työelämästä: kyselytulokset julkaistu

keltainen siksak-kuvio
Sateenkaariopiskelijoita kahvilaympäristössä, toinen opiskelijoista näyttää huolestuneelta ja toinen iloiselta.

13.5.2026

Nyyti ry:n QueerMieli-hanke toteutti lhbtiqa+ -korkeakouluopiskelijoille kyselyn työharjoittelusta ja työelämästä  2.-31.3.2026. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa sateenkaariopiskelijoiden kokemuksia yhdenvertaisuuden toteutumisesta työharjoitteluissa ja työpaikoilla, sekä ajatuksia työelämään siirtymisestä korkeakouluopinnoista. Kysely oli suunnattu kaikille sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluville korkeakouluopiskelijoille opintojen vaiheesta, koulutusalasta ja opiskelumuodosta riippumatta. Kyselyyn oli mahdollista vastata suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi.

Kyselyn tuloksia on tänään julkaistu kaavioina ja lainauksina kyselyyn tulleista avovastauksista, joiden julkaisuun vastaaja on antanut luvan. Kyselyn vastauksia hyödynnetään osana Nyytin ja QueerMieli -hankkeen viestintä-, koulutus- ja vaikuttamistyötä.

Kiitämme lämpimästi kaikkia kokemuksiaan kyselyn kautta kanssamme jakaneita opiskelijoita!

"Kyselyvastauksista nousi, että sateenkaariopiskelijoiden kokemukset työharjoitteluista ja työelämään siirtymisestä ovat hyvin vaihtelevia. Erityisesti sukupuolivähemmistöihin kuuluvilla oli negatiivisia kokemuksia.", kertoo QueerMieli-hankkeen Iivari Herva.

Miten sateenkaariopiskelijat kokevat työharjoittelut korkeakouluissa? Entä työelämään siirtymisen? Tutustu vastauksiin täältä!

Lisätietoja kyselystä ja sen tuloksista

QueerMieli -hanketiimi
queermieli@nyyti.fi

Lisätietoja QueerMieli-hankkeesta ja vaikuttamistyöstä sateenkaariopiskelijoiden mielenterveyden edistämiseksi

Anders Huldén
hankepäällikkö

puh. 050 370 2601
anders.hulden@nyyti.fi