Masennus – tunnista oireet ajoissa

Masennus – tunnista oireet ajoissa


Mielialan lasku ja alakulo on välillä luonnollinen osa elämää, koska toisinaan on väistämättä kohdattava surua, menetyksiä ja muutoksia. Tällöin masentunut mieliala on normaali keino reagoida ikäviin asioihin.

Jos masennus pitkittyy, se voi muuttua sairaudeksi. Masennus on yleisin opiskelijoilla todettu mielenterveydenhäiriö. Opi tunnistamaan masennuksen oireita, jotta löydät myös keinoja vaikuttaa niihin.

Masennukseen ei ole yhtä ainoaa syytä

Masennus johtuu harvemmin mistään yksittäisestä tekijästä, vaan on useista eri asioista johtuvaa. Muista myös, että masennus ei ole omaa syytäsi: kukaan ei valitse itselleen masennusta tai tietoisesti aiheuta itselleen sitä.

Useimmiten masennukseen yhdistettävät tekijät liittyvät henkisiä voimavaroja sitovaan kokemukseen tai elämäntilanteeseen. Erityisen rankka kokemus saattaa olla esimerkiksi seurustelusuhteen loppuminen, ystävän vakava sairaus tai kuolema.

Pahaa oloa aiheuttavat myös riidat kotona vanhempien kanssa tai vanhempien keskinäiset riidat ja perheväkivalta. Ylipäänsä kuormittavat asiat perheessä sekä tuen puute voivat vaikuttaa masennuksen puhkeamiseen.

Useimmiten masennukseen yhdistettävät tekijät liittyvät henkisiä voimavaroja sitovaan kokemukseen tai elämäntilanteeseen.

Myös kiusaaminen, kaverisuhteiden puute tai ryhmän ulkopuolelle sulkeminen voivat vaikuttaa masennukseen, samoin kuin stressi, unenpuute sekä kohtuuttomat odotukset ja paineet. Myös taloudelliset vaikeudet ja huoli tulevaisuudesta ahdistavat. Runsas alkoholinkäyttö ja masennus liittyvät usein myös yhteen.

Myös pysyvät ja pitkäkestoiset tekijät vaikuttavat alttiuteen sairastua masennukseen. Joillakin on enemmän perinnöllistä taipumusta masennukseen ja joillakin omat persoonallisuuden piirteet saattavat altistaa herkemmin masennukselle.

Millaisia ovat masennuksen oireet?

On tärkeää, että tunnistat masennuksen oireita ja haet tarvittaessa tukea ajoissa. Masennuksen oireita ovat muun muassa:

  • jatkuvasti synkkä, surullinen ja tyhjä mieliala
  • syyllisyyden, avuttomuuden ja arvottomuuden tunteet
  • aloitekyvyttömyys
  • vaikeus keskittyä, esimerkiksi opiskelutehtäviin
  • kiinnostuksen puute asioihin, jotka ennen tuottivat mielihyvää
  • unihäiriöt, väsyneisyys
  • ärtyinen, levoton ja ahdistunut olo
  • itsetunnon ja itseluottamuksen lasku
  • seksuaalisen mielenkiinnon väheneminen
  • muutokset ruokahalussa ja painossa
  • itsetuhoajatukset

Masennus kannattaa hoitaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa

Älä jää yksin masennuksen kanssa. Tukea voi ja kannattaa hakea.

Joihinkin lievimpiin masennuksen oireisiin voit myös itse vaikuttaa esimerkiksi seuraavin keinoin:

  • Älä haudo ongelmiasi yksin vaan puhu niistä läheisten kanssa.
  • Pidä yhteyttä ystäviin, vaikka se tuntuisikin vaikealta ja haluaisit vain käpertyä itseesi.
  • Kirjoita, miltä sinusta tuntuu. Kirjoittaminen auttaa miettimään, mistä tilanteessasi on kysymys.
  • Lähde ulos, liiku. Liikunnalla on myönteinen vaikutus mielialaan.
  • Pidä kiinni harrastuksistasi, vaikka se olisi vaikeaa. Luopuminen lisää masennusta.
  • Mieti, onko elämässäsi stressitekijöitä, joita voit vähentää.
  • Pidä lomaa.
  • Pimeään vuodenaikaan liittyvään kaamosmasennukseen saattaa löytyä helpotus niin sanotusta kirkasvalohoidosta.

Masennus kannattaa hoitaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jolloin toipuminen on nopeampaa ja vaivattomampaa. Voit hakea apua esimerkiksi opiskeluterveydenhuollosta tai kuntasi terveyskeskuksesta.

Vaikka masentuneena tekisi mieli olla yksin ja liikkeellelähtö tuntuu vaikealta, on tärkeää ettet käperry yksinäisyyteen. Muista, että masennus ei ole sinun syysi. Tarvitset ja ansaitset muiden tukea ja apua.


Tutustu myös

Jännittäminen on luonnollista

Liiallinen häpeä on haitallista

Opi ilmaisemaan vihaa rakentavasti

Minä ja muut

Sinulla on itsetuntoa

Sopivasti stressiä

Syyllistytkö liiaksi?

Tunteilla on viesti

Yksinäisyys koskettaa monia

Muualla verkossa

Masennukseen saa tehokasta hoitoa – Suomen mielenterveysseura

Masennuksen omahoito-ohjelma – Mielenterveystalo.fi

Mieli maassa, mikä avuksi? – Duodecim

Masennuskysely (BDI) – Masennusklinikka

Masennustesti (DEPS-seula) – Masennusklinikka

Tietoa masennuksesta – YTHS

Toiminnalla ulos masennusansasta – Varhaiskuntoutuksen tukisäätiö

Kirjallisuutta

Furman, B. Valtonen, J. 2000. Jossain on ilo. Tietoa ja toivoa masennuksesta kärsiville ja heidän läheisilleen.

Hayes, S. & Smith S. 2009. Vapaudu mielesi vallasta ja ala elää. Gummerus.

Kopakkala, A. 2009. Masennus. Mieli-sarja. Edita.

Myllärniemi, J. 2009. Masennus – psyyken kipu. Kirjapaja.