Hyppää sisältöön

Viha

Viha suojaa ja auttaa asettamaan rajoja

Viha on normaali tunne, jota jokainen tuntee joskus. Viha on tärkeä tunne, sillä se suojaa itseä ja auttaa puolustautumaan vahingoittavilta asioilta, auttaa asettamaan terveitä rajoja ja antaa tarvittaessa myös energiaa toimia. Viha voi ilmetä monella tapaa ja eri voimakkuuksilla ja se näkyy myös siinä, miten monella eri sanalla suuttumusta ja vihaisuutta voidaan kuvata: 

  • ärtynyt, äreä, vimmastunut 
  • turhautunut, tympääntynyt, kyrsiintynyt 
  • raivostunut, vihainen, kiukkuinen
  • loukkaantunut, katkera 
  • sisuuntunut, harmistunut 
  • välinpitämätön, kyyninen
  • vastustushaluinen, kapinoiva
  • kostonhaluinen  

On tärkeää löytää rakentavia tapoja ilmaista ja tuoda esiin omaa vihaisuuttaan. Jos suuttumusta ei ilmaise, se kääntyy helposti sisäänpäin. Tällöin se voi aiheuttaa masennusta, ahdistusta ja pahaa oloa. Kun ilmaiset suuttumustasi terveellä tavalla, se saa sinut voimaan paremmin. 

Pidätelty viha voi aiheuttaa esimerkiksi: 

  • ahdistusta ja masennusta 
  • psykosomaattisia oireita, kuten pääkipua ja vatsakipua
  • itsekriittisyyttä 
  • passiivis-aggressiivista käytöstä (ilmenee esim. avuttomuutena, itsepäisyytenä, tehtävien tai asioiden lykkäämisenä tai jättämisenä viime hetkeen, kateutena tai paheksuntana, vitkastelu, myöhästely) 

Vihaa on usein vaikea hyväksyä ja ilmaista 

Kasvuympäristömme vaikuttaa siihen, annammeko itsellemme luvan olla vihaisia. Jos on lapsena oppinut, että suuttumista ei ole soveliasta ilmaista, se on usein vaikeaa aikuisenakin. Yksilöllinen temperamentti vaikuttaa siihen, ilmaiseeko tunteita hiljaa vai kovaa, kuinka pitkävihainen on ja miten herkästi tulistuu. 

Kulttuurissamme ei aina hyväksytä sitä, että näyttää vihan tai suuttumuksen avoimesti. Monissa muissa kulttuureissa tunteiden avoin ja vahva ilmaisu on sallitumpaa. Suomessa pidetään joskus sopimattomana käytöksenä jo sitä, että puhuu kovalla äänellä tai esittää asiallista kritiikkiä. Moni onkin oppinut tukahduttamaan vihaisuutensa sisälleen. 

Taustalla voi olla muun muassa 

  • ylikorostunut tarve miellyttää toisia ihmisiä 
  • pelko tärkeiden ihmissuhteiden menettämisestä 
  • lapsena opittu käsitys, että vihan ilmaiseminen on huonoa käytöstä
  • ylikorostunut hallinnan tarve – koska viha on kaikkein vähiten rationaalisin tunteistamme, se on vähiten hallittavissa  

Vinkkejä vihan käsittelyyn

Vihan ilmaisun harjoittelu on prosessi, joka voi kestää läpi elämän. Aluksi saattaa yllättää, kuinka voimakasta sisälle kertynyt viha on. Älä pelästy tunteitasi, vaan tutustu ja luota niihin rohkeasti. Kun annat itsellesi luvan ilmaista vihaa rakentavalla tavalla, se yleensä helpottaa ja lievittää suuttumuksen tunnetta. Jos olet tottunut pitämään vihan tunteet sisälläsi, ei muutos tapahdu hetkessä. 

  • Opettele hyväksymään vihaisetkin puolet osaksi itseäsi. 
  • Anna itsellesi lupa olla suuttunut ja vihainen, kun joku loukkaa toiveitasi, tarpeitasi tai rajojasi. 
  • Muista, että kaikki tunteet ovat aina oikeita ja oikeutettuja. Sinulla on oikeus olla suuttunut. 
  • Vihaisuus ei tarkoita sitä, että käyttäytyy aggressiivisesti. 

Vihan tunteen käsittely ja ilmaisu helpottuvat, kun tarkastelet vihaa omien kokemusten kautta: 

  • Millaiset ihmiset, tilanteet tai tapahtumat suututtavat sinua? 
  • Annatko itsellesi luvan suuttua? 
  • Miltä tuntuu olla vihainen? 
  • Missä kohtaa kehoa suuttumus tuntuu? 
  • Miten lähipiirisi suhtautuu suuttumiseesi? 
  • Miten ilmaiset suuttumustasi? 
  • Mitä sinulle sanottiin lapsena, kun olit vihainen? 
  • Onko viha sinulle vieras, kaukainen tai pelottava tunne? 

Pura kiukkua rakentavasti 

  • Opettele ilmaisemaan selkeästi ja rakentavasti, mitkä asiat sinua suututtavat ja miksi, esim. ”Olen vihainen, koska…” 
  • Opettele puolustamaan itseäsi asiallisesti ja selkeästi. 
  • Riitele rakentavasti. Ota vastuu tunteistasi ja ilmaise itseäsi jämäkästi. Opettele pyytämään tarvittaessa anteeksi. 
  • Opettele kuuntelemaan itseäsi ja tarpeitasi. Tärkeiden tarpeiden ohittaminen nostattaa usein vihan tunteita. 
  • Voit kirjoittaa esimerkiksi päiväkirjaan asioista, jotka sinua suututtavat. Varaa aikaa esim. 15 minuuttia. Älä palaa muuttamaan tai korjaamaan tekstiä. Lopeta kirjoittaminen, kun sille varattu aika on päättynyt. Voit halutessasi palata myöhemmin kirjoitukseesi. 

Suuttumusta voi purkaa myös fyysisesti: 

  • poistu tilasta 
  • lähde ulos 
  • lähde urheilutreeniin tai lenkille 
  • hakkaa isoa tyynyä tai nyrkkeilysäkkiä 
  • huuda tyynyyn tai huuda ulkona 
  • pilko puita, siivoa tai tee jotain muuta fyysistä harjoitusta 

Hae tarvittaessa apua 

Jos vihasi muuttuu hallitsemattomaksi aggressiivisuudeksi tai haluat vahingoittaa toisia ihmisiä tai itseäsi, kannattaa hakea apua. Vihan tunteiden ilmaisua voi harjoitella turvallisesti ammattilaisen kanssa. Voit ottaa yhteyttä esimerkiksi terveydenhoitajaan tai lääkäriin, psykologiin tai psykoterapeuttiin, korkeakoulupastoriin tai vertaistukiryhmään. 

 

Muualla verkossa 

Tunteet –  MIELI Suomen Mielenterveys ry 

Tunteet haltuun – Mielenterveystalo.fi 

Viha – MIELI Suomen Mielenterveys ry  

Viha voi tehdä sairaaksi – Yle