Hyppää sisältöön

Tunnetaidot

Tunnetaidot on tunteiden säätelyä 

Et voi mitään tunteiden heräämiselle ja itselle tärkeiden tunteiden ilmaiseminen onkin tärkeää. Kertomalla tunteistasi kerrot itsestäsi. On kuitenkin hyvä myös oppia säätelemään tunteitaanHyvät tunnetaidot auttavat tunnistamaan, sietämään, säätelemään, käsittelemään ja ilmaisemaan omia tunteitasi. Samalla ne auttavat tunnistamaan ja ottamaan huomioon toisten tunteet.

Jos ei osaa säädellä tunteitaan, seurauksena voi olla hallitsemattomia tunteenpurkauksia, ajautumista tunteiden vietäväksi ja vellomista turhan pitkään hankalissa tuntemuksissa.  

Tunteiden kohtaamisessa on hyvä muistaa 

  • Tunteet voivat tulla yllättäen. Voit antaa tunteen tulla ja todeta esimerkiksi ”Nyt tuntuu ahdistavalta”. Vaikka paha olo ja ahdistus eivät häviäisikään, olo helpottuu, kun annat tunteelle luvan syyllistämättä siitä itseäsi.   
  • Kuuntele tunnetta – miten se vaikuttaa mielialaasi ja ajatuksiisi, ja miltä se tuntuu kehossasi. 
  • Tunteen säätelyä voi tehdä esim. hengityksen avulla. Syvä hengittäminen ja hengitykseen keskittyminen rauhoittaa mieltä. 
  • Aina ei ole mahdollisuutta käsitellä tunnetta silloin, kun se tulee. Tunteen voi nostaa pintaan esimerkiksi joku uusi tilanne tai tapahtuma, toisen sanat, olemus, ele tai ääni. Voit tarkastella tunnetta silloin tai jos se on mahdotonta, palata siihen myöhemmin. 
  • Koskaan ei ole liian myöhäistä käsitellä aiemmin kohtaamattomaksi jääneitä tunteita. 
  • Kiinnitä huomiota tunteisiin, joihin jäät jumiin. Mikä auttaa niistä irti pääsemisessä (esim. liikunta, ulkoilu, mukava tekeminen)? 
  • Kuuntele ja arvosta tunteitasi, jotka esim. suojaavat itseä. 

Vaikeiden tunteiden ohittaminen yhä uudelleen ei poista niitä, vaan kerää niitä pinnan alle.  

Pue tunteesi konkreettiseen muotoon 

  • Puhu tunteistasi. Mitä enemmän sitä tekee, sen paremmaksi siinä tulee. Samalla tunteet tulevat helpommin hyväksyttäviksi ja ymmärrettäviksi. 
  • Luo tunteelle jokin hahmo mielessäsi. Koska tunne on näkymätön, mutta voimakkaasti totta mielessä, voi mielikuvahahmo tuoda sen hallittavammaksi. Mielikuvilla on mahtava voima. 
  • Tee tunteisiin liittyviä harjoituksia. Voit lisätä ymmärrystäsi tunteista esimerkiksi piirtämällä tai muuten visualisoimalla kokemiasi tunteita. Voit myös pitää tunnepäiväkirjaa. 
  • Tunteiden liittäminen esimerkiksi musiikkiin tai liikuntaan on erittäin hyödyllistä. Kenelläpä ei olisi jotakin luottobiisiä, jota kuuntelee aina surullisena/vihaisena/iloisena jne. Musiikki herättää tunteita ja toisaalta auttaa myös niiden käsittelyssä. Liikkumisella voit saada samanlaisia hyötyjä tunteiden käsittelyyn.
  • Mielikuvaharjoittelu: Kuvittele ennakkoon tunteita herättävä tilanne ja aseta itsesi siihen. Käy läpi erilaisia toimintatapoja ja valitse niistä mielestäsi paras.  

Miten toimia voimakkaiden tunnekuohujen aikana?  

  • Tietoinen rauhoittuminen: keskity omaan hengitykseen. Rauhallinen sisään- ja uloshengitys ovat jo sellaisenaan tehokkaita keinoja rauhoittaa omia kiihtyneitä reaktioita.  
  • Aikalisän ottaminen: Pysähdy ja tunnista tunteesi, mutta älä vielä reagoi. Jos mahdollista siirry johonkin toiseen paikkaan tai tee jotakin ihan muuta, että saat itsesi rauhoittumaan. Kun tunteesi tasaantuvat, odota ja mieti tilannetta. Mitä tapahtui? Miksi tunnen kuin tunnen? Mitä vaihtoehtoja on toimia? Mikä olisi niistä paras vaihtoehto? Miten ilmaisisin itseäni parhaiten? Tämän jälkeen pyri toimimaan valitsemallasi tavalla.  

Hyvät tunnetaidot helpottavat vuorovaikutusta.

Katso video tunteiden kohtaamisesta. Video on EHYT ry:n tuottama, asiantuntijavieraana Nyyti ry:n työntekijä (2017).

Muualla verkossa 

Tunnetaitojen perusteet – MIELISuomen mielenterveys ry  

Tietoa tunnetaidoista – Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö YTHS