Itsetunto löytyy jokaiselta

Itsetunto löytyy jokaiselta


Vastaukset kysymyksiin “Miten suhtaudut itseesi? Kuinka paljon arvostat itseäsi”, kertovat paljon paljon siitä, millainen itsetunto sinulla on.

Hyvän itsetunnon myötä on helpompi suhtautua itseensä ja muihin lempeästi ja hyväksyvästi. Tällöin voi tunnustaa omia virheitä ja mokia, mutta silti pohjimmiltaan pitää itseään hyvänä tyyppinä. Hyvän itsetunnon taustalla on aito itsetuntemus.

Ihminen, jolla on hyvä itsetunto:
  • Omaa totuudenmukaisen minäkuvan – ihminen tunnistaa ja tietää myös heikkoutensa. Hän ei puolustele huonoa käytöstään heikkouksillaan tyyliin: “Minä olen tällainen, en voi itselleni mitään.”
  • Luottaa itseensä ja arvostaa itseään ihmisenä. Itsearvostus tarkoittaa sitä, että ei anna esimerkiksi loukata itseään. Itseluottamusta on, että uskaltaa ottaa vastaan haastavia tehtäviä, joista ei kenties selviä, mutta uskaltaa silti yrittää.
  • Pitää omaa elämäänsä arvokkaana ja ainutkertaisena.
  • On itsenäinen oman elämänsä ratkaisuissa ja on riippumaton muiden mielipiteistä.
  • Ei koe tarvetta loukata muita, mutta elää omaa elämäänsä niin kuin haluaa – ei sen mukaan, mitä ympäristö kulloinkin arvostaa.
  • Sietää epävarmuutta, pettymyksiä ja epäonnistumisia.
Hyvä itsetunto EI ole:
  • Samaa kuin itsevarma esiintyminen tai ulkoinen menestyminen.
  • Pelkkää itsevarmuutta ja itsensä näkemistä ainoastaan myönteisessä valossa.
  • Sosiaalista rohkeutta, sillä myös ujolla tai syrjäänvetäytyvällä ihmisellä voi olla hyvä itsetunto. Vastaavasti kaveripiirin keskipiste, äänekäs, näkyvä ja sosiaalinenkin ihminen voi kaiken takana kärsiä huonosta itsetunnosta. Itsetunto ei aina näy ulospäin.
  • Itsekkyyttä.
  • Itsensä toteuttamista toisen kustannuksella.

Täydellistä itsetuntoa ei ole kenelläkään – eikä sellaisen tule olla edes tavoitteena. Jokaisella on myös vähintäänkin rahtunen itsetuntoa. Itsetuntoa voi kaikissa elämänvaiheissa kehittää parempaan suuntaan. Tällöin tyytyväisyys elämään lisääntyy ja kokemus oman elämän hallinasta vahvistuu.

Itsetuntoa voi kaikissa elämänvaiheissa kehittää parempaan suuntaan.

Vinkkejä itsetunnon kohentamiseen:
  • Löydä itsesi. Millainen kuva sinulla on itsestäsi? Jos olet tottunut pitämään jotakin piirrettä omana ominaisuutenasi, kysy: Onko se totta? Olenko todella sellainen?
  • Hyväksy itsesi sellaisena kuin olet. Irrottaudu vääristä häpeän ja syyllisyyden tunteista.
  • Ole armollinen. Anna anteeksi itsellesi ja muille.
  • Suhtaudu toisiin ihmisiin myötätuntoisesti; se auttaa sinua antamaan myötätuntoa itsellesi.
  • Palauta vaikeina hetkinä mieleen se hyvä, mitä on ollut; niin vaikeudet kuin hyvätkin hetket kuuluvat elämään.
  • Opettele tekemään valintoja ja päätöksiä ja ilmaisemaan tahtosi. Päätösten tekoa voi joutua
    harjoittelemaan mitättömänkin tuntuisissa asioissa, jos ei ole tottunut tahtomaan mitään.
  • Hakeudu seuraan, jossa tunnet olosi hyväksi.
  • Panosta niihin juttuihin, jotka ovat sinulle tärkeitä.
  • Lopeta vertailu muihin tai tee sitä ainakin erilailla. Älä vertaile vain niihin, joilla tuntuu menevän hyvin.
  • Tarkista onko vaatimustasosi itseäsi kohtaan kohtuullinen.
  • Ota vastaan muilta saatu positiivinen palaute.
  • Huolehdi arjesta, riittävästä levosta, syömisestä ja liikkumisesta.
  • Tee mielikuvaharjoituksia. Ajattele, että onnistut juuri sellaisena kuin olet. Mieti kaikkia hyviä puoliasi. Kirjaa ne ylös ja palaa listaan aina heikkona hetkenä.

Pohdittavaksi:
  • Oletko enimmäkseen tyytyväinen siihen, että olet SINÄ?
  • Hyväksytkö itsessäsi heikkouksia?
  • Millaisin keinoja voisit kokeilla kohentaaksesi itsetuntoasi?

Lue lisää itsetunnosta tai tee siihen liittyviä harjoituksia.

Tutustu myös kokonaisuudessaan Ole oman elämäsi tähti! Opiskelijan opas elämäntaidoista – materiaaliin.


Tutustu myös

Jämäkkyys on omien oikeuksien puolustamista

Liiallinen häpeä on haitallista

Syyllistytkö liiaksi?

Tunne itsesi

Ymmärrä omaa temperamenttiasi

Muualla verkossa

Arvostatko itseäsi? – I love arki  (YTHS)

Hyvä itsetunto on optimistista realismia – Suomen Mielenterveysseura

Itsetunnon testaaminen, vahvistaminen ja hyödyntäminen – Psykoterapiakeskus Vastaamo

Itsetunto – Väestöliitto

Rakenna itsetuntoasi – Mielenterveystalo.fi