Liikunta pitää kehon ja mielen kunnossa

Liikunta pitää kehon ja mielen kunnossa


Liikunta lisää kehon vastuskykyä monille taudinaiheuttajille. Hyväkuntoisena siedämme paremmin stressiä, muistimme toimii ja olemme muutenkin aktiivisempia.

Liikkumisen tuottama hyvä olo perustuu fysiologiaan. Aivomme tuottavat niin sanottuja hyvän olon hormoneja: endorfiineja ja enkefaliineja. Ne estävät muun muassa kipuärsykkeiden kulkua ja lisäävät hyvänolon tunnetta.

On hyvä muistaa sovittaa liikunta omaan henkiseen ja fyysiseen tilanteeseen. Stressaantuneena sopivaa on leppoisa liikunta ja venyttely – ei liian rankka treeni. Vältä kovaa liikuntaa 2-3 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Liikunta on mitoitettu oikein, kun se tuntuu nautittavalta treenin jälkeenkin. On tärkeää, että liikunnasta nauttii ja siitä kokee iloa. Liikunnan harrastamisessa on tärkeää muistaa myös kohtuus.

Jo muutama liikuntakerta viikossa kohentaa yleiskuntoa, parantaa lihasvoimaa ja tasapaino- sekä koordinointikykyä. Oivallinen keino pitää huolta itsestä ja hyvinvoinnista on liikkua luonnossa.

Liikkumisen tuottama hyvä olo perustuu fysiologiaan

Liikunta ja positiiviset vaikutukset

Liikunnalla on monia myönteisiä vaikutuksia kuiten:

  • virkistää aivotoimintaa ja ajattelua
  • kohottaa mielialaa ja vireyttä
  • estää tai lieventää alakuloisuutta ja ahdistusta
  • vähentää stressiä ja jännittyneisyyttä
  • helpottaa unentuloa
  • parantaa opintosuorituksia
  • auttaa löytämään uusia ystäviä
  • lisää itsetuntoa
  • pitää selkäsairaudet loitolla
  • pitää painon kurissa
  • lisää oman kehon hallintaa
  • estää sydän- ja verisuonitauteja, alentaa verenpainetta
  • parantaa hapenottokykyä ja vastustuskykyä
  • vahvistaa niveliä ja parantaa niiden toimintaa
  • vahvistaa luustoa ja estää osteoporoosia

Liikuntaan voi jäädä koukkuun

Liikunnasta saattaa jokus tulla myös riippuvaiseksi, etenkin jos liikunta on pakonomaista, toistuvaa ja rankkaa. Syömishäiriöihin, kuten anoreksiaan liittyy usein pakonomaista liikkumista. Pakonomaisesti liikkuva voi saada vieroitusoireita, jos ei pääse toteuttamaan päivittäistä liikuntasuoritustaan.

Oireina voi olla mm.

  • levottomuutta ja keskittymisvaikeuksia
  • ahdistusta ja jännittyneisyyttä
  • syyllisyydentuntoa
  • päänsärkyä ja muuta ruumiillista kipua.

Kohtuullinen liikunta ei vahingoita tervettä ihmistä. Väärin toteutettu liikunta sen sijaan lisää tapaturma- ja vammautumisriskiä. Riski lisääntyy, jos ei ota huomioon terveydentilaa eikä peruskuntoa tai sortuu liian rankkaan fyysiseen kuormitukseen.


Tutustu myös

Liikuntaa opiskelupäivään

Tuntuuko että aika ei millään riitä? – blogikirjoitus 

Muualla verkossa

Hyvinvoiva minä – Korkeakoululiikunta / Student Life

Liikunnan hyödyt -Suomimies

Treeniohjelmia – Smart Moves

Kehon kuunteleminen liikunnassa – Suomen Mielenterveysseura

Opiskelijoiden Liikuntaliitto

Terveysliikunta – kuntoa, terveyttä ja elämänlaatua – Terveyskirjasto

Tietoa terveysliikunnasta – UKK-instituutti