Ajatusten voimaa

Ajatusten voimaa


Ajatukset ovat sisäistä puhetta, jota kerromme itsellemme. Ajatuksia pyörii jatkuvasti mielessämme – päivän aikana kymmeniä tuhansia! Usein ajatus vilahtaa nopeasti mielessä, emmekä kiinnitä ajatukseen tällöin paljon huomiota.

Usein toistuvilla ajatuksilla on  vahva vaikutus siihen, kuinka toimit ja käyttäydyt eri tilanteissa. Jos ajattelet itsestäsi negatiivisesti, esimerkiksi ”mikään ei koskaan suju minulta”, alat myös käyttäytyä itseäsi vähätellen. Teet valintoja luullen, ettet onnistu.

Usein toistuvilla ajatuksilla on  vahva vaikutus siihen, kuinka toimit ja käyttäydyt eri tilanteissa.

Jotta tunnistaisit ajatusten vaikutuksen toimintaasi, täytyy sinun pysähtyä kuuntelemaan itseäsi. Ajatusten tunnistaminen kannattaa, koska näin sinulle avautuu mahdollisuus niiden kanssa työskentelyyn. Lisäksi pystyt paremmin tunnistamaan, milloin jokin asia on tosi ja milloin kyse on omasta tulkinnastasi.

Millaisia ajatuksia?

Ajatukset voivat sisällöltään olla oikeastaan ihan mitä vain. Ajatuksillamme voimme myös tehdä monia asioita, kuten:

  • motivoida itseämme
  • lannistaa itseämme
  • todeta asioita
  • suunnitella etukäteen
  • murehtia menneitä
  • haaveilla

Ajatuksista myönteiset, rakentavat ja hyödylliset ajatukset kohentavat mielialaamme, kannustavat ja saavat meidät toimimaan.
”Vaikka asiat ovat tosi huonosti, ainakin yritän tehdä niille jotakin.”
”Vaikka nyt mokasin, voin oppia siitä tulevaisuuden varalle.”
”Vaikea päivä, mutta selvisin siitä.”
Tällaisten ajatusten avulla näemme enemmän mahdollisuuksia eivätkä esteet tunnu ylivoimaisilta.

Kielteiset, tuhoavat tai hyödyttömät ajatukset saavat usein olomme kurjaksi ja mielialan apeaksi. Ne myös lannistavat, ja haasteet tuntuvat vaikeammilta.
”En tiedä mitään, vaikka olen opiskellut jo pitkään.”
”Kaikki menee vaan huonompaan suuntaan.”
”En saa mitään aikaiseksi ikinä.”

Huomasitko lukiessasi esimerkkejä myönteisistä ja kielteisistä ajatuksista eroa, miten ne vaikuttivat sinuun? Mikäli annat liian paljon tilaa ja arvoa haitallisille ajatuksillesi, alkavat ne vaikuttaa toimintaasi. Samoin toisinpäin. Kun kiinnität huomiota myönteisiin ajatuksiin, niiden vaikutus vahvistuu.

Mikäli annat liian paljon tilaa ja arvoa haitallisille ajatuksillesi, alkavat ne vaikuttaa toimintaasi.

Ohjaavatko haitalliset ajatusmallit toimintaasi?

Joskus jäämme kiinni toistuviin, samoihin negatiivisiin ajatusmalleihin, jotka lannistavat ja saavat olon kurjaksi. Haitalliset ajatusmallit voivat huomaamattasi ohjata tapaasi, jolla havainnoit, toimit ja teet valintoja. Omista ajatuksistasi sinun kannattaakin pyrkiä tunnistamaan sellaiset toistuvat ajatusmallit, jotka

  • estävät sinua olemasta oma itsesi
  • estävät sinua hyödyntämään kaikkea osaamistasi ja kykyjäsi
  • laskevat itsetuntoasi

Seuraavassa on esimerkkejä haitallisista ajatusmalleista.

Kielteinen sisäinen puhe
  • Ajattelet kielteisesti itsestäsi, asioista ja toisista ihmisistä suhteessa itseesi.
  • Arvostelet, mitätöit, vähättelet.
Yleistäminen
  • Teet kielteisiä yleistyksiä.
  • Käytät sanoja: aina, kaikki, koko ajan, ei koskaan, ikinä, joka kerta, ei mikään.
Ajatusten lukeminen
  • Luulet tietäväsi, mitä muut ajattelevat sinusta.
  • Ajattelet toisten tietävän, mitä itse toivot, haluat tai odotat.
Itsensä syyttäminen
  • Ajattelet, että kun ikäviä ja kielteisiä asioita tapahtuu, ne ovat aina kokonaan sinun syytäsi.

Kyseenalaista vakiintuneita ajatusmallejasi

Opettelemalla kyseenalaistamaan ajatusmallejasi ja löytämään toisenlaisia näkökulmia, voit vähentää haitallisten ajatusten vaikutusta toimintaasi. Kyse ei ole siitä, että kielteisiä ajatuksia pitäisi täysin välttää. Niilläkin on aikansa ja paikkansa. Omia vakiintuneita ajatusmalleja kannattaa kuitenkin pysähtyä miettimään – miten yleensä puhun itselleni ja miten ajattelen itsestäni?

Kun teet tietoisesti töitä oman sisäisen puheesi kanssa, voit vähitellen muuttaa sitä rohkaisevammaksi, suvaitsevaisemmaksi ja hyvinvointiasi edistävämmäksi.

Omia vakiintuneita ajatusmalleja kannattaa kuitenkin pysähtyä miettimään – miten yleensä puhun itselleni ja miten ajattelen itsestäni?

Keinoja ajattelumallien työstämiseen

Ajatusten muuttamista myönteisemmiksi voit harjoitella erilaisin tekniikoin. Seuraavassa joitain esimerkkejä.

Toimi omana tsemppaajanasi!

Voit toimia omana valmentajanasi ja antaa itsellesi opastusta, rohkaisua, kiitosta ja kannustusta. Jos tämä tuntuu aluksi vaikealta, voit kuvitella, mitä sanoisit ystävällesi, joka olisi samassa tilanteessa kuin itse olet.

Palkitse ja kiitä itseäsi

Kiitos ja kannustus antavat voimia – myös itseään on kiitettävä! Huomaa omat aikaansaannoksesi ja anna itsellesi tunnustusta. Myös rohkeus yrittää ja kokeilla ansaitsevat kiitoksen. Myös lepo ja laiskottelu ovat silloin palkitsemisen arvoista tekemistä: ”Olipa hyvä, että kuuntelin itseäni ja sallin itselleni lepotauon!”

Muuta pitäisi-sanat haluamiseksi!

Voit löytää asioihin uuden näkökulman, kun muutat ”pitäisi”-sanat ”haluan tai ”voin” -sanoiksi. Pitääkö sinun todella toimia, kuten aina olet tehnyt vai voitko tehdä niin kuin oikeasti haluat? Saatat oivaltaa, mitä oikeasti haluat tehdä, tai huomata asiat, jotka eivät olekaan tarpeellisia tai mahdollisia.

Ajattelutekniikoita ajatusten muuttamiseen

Edellä esiteltiin kokonaisvaltaisia tapoja vaikuttaa omaan ajatteluun. On olemassa myös yksittäisiä menetelmiä, joita voit kokeilla ajatusten kanssa työskentelemiseen. Kokeile ja harjoittele, ja löydä itsellesi sopivimmat.

Huolihetki

Huolihetken aikana ei tehdä muuta kuin keskitytään mielessä pyörivään ongelmaan. Valitse rauhallinen paikka, jossa vietät 10 minuuttia. Anna huolta aiheuttavien ajatusten vapaasti tulvia mieleesi. Älä tee mitään muuta. Jos sinusta tuntuu, että pystyt keskittämään ajatuksesi ongelmaasi ja sen ratkaisemiseen, tee se.
Päivän muina aikoina voit keskeyttää ahdistavat ajatukset sanomalla itsellesi: Näihin ajatuksiin palaan vasta huolihetkenä.

Lista hyvistä asioista

Myönteistä ajattelua voit vahvistaa tekemällä listan omista hyvistä puolistasi ja kaikesta siitä, mikä on elämässä riittävän hyvin. Lue listaa päivittäin ja keksi siihen lisää myönteisiä asioita. Opit muistamaan, että sinulla on hyviä ominaisuuksia ja että elämässä moni asia on riittävän hyvin. Mukavien asioiden ajatteleminen päivittäin harjoittaa aivoja tuottamaan enemmän myönteisiä ajatuksia.

Ajatusten keskeyttäminen

Voit joskus juuttua kielteiseen ajatusryppääseen. Se kuormittaa ja saa olon tuntumaan kurjalta. Opettele katkaisemaan häiritsevien ajatusten ketju. Eräs keino on sanoa mielessään tiukasti ”seis” tai ”stop” ja keskittyä sitten määrätietoisesti konkreettiseen asiaan, jota on tekemässä tai lähteä esimerkiksi ulkoilemaan.
Jos häiritsevät ajatukset tuntuvat valtaavan mielen, sano itsellesi: “Tämä pilaa oloni. Haluan ajatella jotain muuta!” Ajatuksen voi myös kirjoittaa muistiin ja miettiä sitä myöhemmin (vrt. huolihetki).

Pahin mitä voi tapahtua

Ajattelet pahinta mahdollista, mitä voi tapahtua, jos pelkosi toteutuu. Saatat olla huolissasi siitä, että et saa opiskelutehtävääsi ajoissa valmiiksi. Huoli haittaa toimintaasi. Kuitenkin pahinta, mitä sinulle voi tapahtua, on se, että tehtävästäsi huomaa keskeneräisyyden ja arvosanasta tulee huono. Muutaman vuoden kuluttua et enää muista koko asiaa. Älä käytä tätä menetelmää sellaisiin huoliin, joiden seuraamukset voivat olla vakavat.

Siirtyminen ajassa eteenpäin

Joskus vastaan tulee aikoja tai tilanteita, jotka tuntuvat vaikeilta. Usein auttaa, kun kuvittelee tulevaisuudessa aikaa, jolloin asiat ovat hyvin. Olet ehkä jossain elämäsi vaiheessa kohdannut vaikeuksia ja selviytynyt niistä. Kun keskittyy ajatuksissaan tulevaan, parempaan aikaan, voi saada voimia tämän hetkisestä vaikeasta tilanteesta selviämiseen.


Pohdittavaksi:
  •  Millaisia ajatuksia sinulla on itsestäsi ja elämästäsi?
  •  Tunnistatko, kun omat ajatuksesi saavat olosi kurjaksi?
  •  Annatko riittävästi tilaa erilaisille tulkinnoille asioista?
  •  Mitä keinoja käytät päästäksesi eroon ikävää olo aiheuttavista ajattelumalleista?

Lue lisää ajatusten voimasta tai tee aiheeseen liittyviä harjoituksia.

Tutustu myös kokonaisuudessaan Ole oman elämäsi tähti! Opiskelijan opas elämäntaidoista -materiaaliin.

Tutustu myös

Liiallinen häpeä on haitallista

Mitä Mindfulness on? 

Sinulla on itsetuntoa

Syyllistytkö liiaksi? 

Tunne itsesi – voit paremmin


Muualla verkossa

Ajatukset eivät ole tosiasioita – Mielenterveystalo.fi

Ajatukset itsestäsi – Oiva -ohjelma, Suomen Mielenterveysseura

Ajatukset ja tunteet – Toisen asteen yhteys

Ajatusten kohtaaminen – Mielenterveystalo.fi