Vi måste främja jämlikheten för queera studerande i högskolorna

23.6.2025
En enkät genomförd inom Nyytis projekt QueerMieli undersökte erfarenheter av minoritetsstress och diskriminering bland studerande som tillhör sexuella och könsminoriteter inom högre utbildning och studenthälsovård. Enkäten, som genomfördes i slutet av 2024, besvarades av 612 regnbågstudenter från olika delar av Finland.
82 procent av de svarande upplevde generellt att atmosfären på deras högskola var trygg för queera personer, men de mer ingående svaren avslöjade en bred variation av erfarenheter. 46 procent hade observerat olämpligt beteende mot andra queera studerande och 54 procent hade upplevt störande cis- eller heteronormativa antaganden i undervisningen och undervisningsmaterial. Studerandenas erfarenheter var genomgående mer negativa bland dem som tillhörde könsminoriteter än bland dem som endast tillhörde sexuella minoriteter.
"Normativa antaganden i studievardagen tar sig uttryck ibland som skämt om minoriteter eller förminskande av deras erfarenhet, oftare genom att mångfald inte beaktas i undervisningsmaterialet, att studerande blir felkönade eller genom kommentarer och handlingar som oavsiktligt upprätthåller fördomar", sammanfattar projektchef Anders Huldén från QueerMieli-projektet.
De omfattande fritextsvaren visar att tidigare erfarenheter av diskriminering även utanför högskolegemenskapen orsakar rädsla för diskriminering. Rädslan för diskriminering kan påverka valet av studieområde, förtroendet för andra eller modet att söka hjälp när det behövs. Många av de svarande hade också stött på annan diskriminering inom studiegemenskapen, såsom rasism, ableism eller diskriminering relaterad till relationsmångfald.
"Enligt studerandebarometrarna vet vi att queera studerande som tillhör flera minoriteter samtidigt bedömer sitt välbefinnande som klart sämre än andra. Därför är det viktigt att vi inom högskolegemenskapen lär oss att bättre identifiera faktorer som orsakar minoritetsstress och deras effekter på studieförmågan", säger forskare Tina Lauronen från Stiftelsen för forskning i studier och utbildning (Otus sr), som har sammanställt informationspaketet "Sateenkaariopiskelijat" baserat på studerandebarometrarna 2022 och 2019.
Enkätsvaren lyfte också fram goda exempel på trygga studiemiljöer och bemötanden. Respondenterna föreslog också konkreta lösningar för en tryggare studieomgivning: inkluderande kommunikation, principer för tryggare rum samt bättre beaktande av könsmångfald i vardagliga rutiner och informationssystem.
"Diskriminering och exkluderande strukturer försvagar det mentala välbefinnandet och är riskfaktorer för psykiska problem. Att högskolegemenskaperna och beslutsfattarna förbinder sig till att främja jämlikhet och inkludering är viktigt för allas psykiska hälsa, oavsett om man tillhör en minoritet eller inte", sammanfattar Nyytis verkssamhetsledare Minna Savolainen.
Bekanta dig med resultaten från enkäten Minoritetsstress och erfarenheter av diskriminering i högskolor
Du kan även bekanta dig med Sateenkaariopiskelijat-infopaketet som baserar sig på Studerandebarometrarna från åren 2022 och 2019, sammanställt av Forskningsstiftelsen för studier och utbildning Otus.
Mer information om enkäten Minoritetsstress och erfarenheter av diskriminering i högskolor får du hos Nyyti rf:
Anders Huldén
projektchef
tel. 050 370 2601
anders.hulden@nyyti.fi
Sanni Lehtinen
specialsakkunnig
tel. 050 379 5436
sanni.lehtinen@nyyti.fi
Mer information om Sateenkaariopiskelijat-infopaketet får du hos Forskningsstiftelsen för studier och utbildning Otus:
Tina Lauronen
forskare, PM
tel. 050 367 7259
tina.lauronen@otus.fi