Trakasseriombudens verksamhet hos Nyyti ry

Hos Nyyti ry finns det tre trakasseriombud. Trakasseriombuden erbjuder stöd och råd i alla slags situationer, där principerna för tryggare rum har överskridits. Det inträffade kan handla om mobbning, diskriminering, sexuella eller genusbaserade trakasserier eller annat osakligt beteende. Vilken delaktig part som helst i det inträffade kan ta kontakt. Trakasseriombuden har tystnadsplikt. Du kan kontakta dem i förtroende och även anonymt.

Vad är osakligt beteende, diskriminering och trakasserier?

Osakligt beteende är icke-önskat beteende som kränker en annan persons fysiska eller psykiska integritet. Termen osakligt beteende används ofta som ett slags paraplybegrepp för olika former av kränkande, sårande och/eller någon annans gränser överskridande beteende. Osakligt beteende kan ske ansikte mot ansikte eller på distans, muntligt, skriftligt eller genom icke-verbal kommunikation (gester, miner, beröring utan samtycke). Diskriminering, trakasserier och övrigt osakligt beteende kan också bryta mot lagen, och det kan föreligga skäl att göra en brottsanmälan.

I diskrimineringslagen definieras diskriminering som ojämlik och ofördelaktig behandling som grundas på personens ålder, ursprung, nationalitet, språk, religion, övertygelse, åsikt, politiska verksamhet, fackföreningsverksamhet, familjeförhållanden, hälsotillstånd, funktionsnedsättning, sexuella läggning eller någon annan omständighet som gäller den enskilde som person. Jämställdhetslagen förbjuder diskriminering på grund av kön, könsidentitet eller könsuttryck samt sexuella och genusbaserade trakasserier. Trakasserier är beteende som kränker en persons människovärde och som skapar en hotfull, fientlig, förnedrande, förödmjukande eller tryckande stämning.

Trakasserier kan ske avsiktligt eller de facto. Att kränka, såra eller förödmjuka någon annan kan vara ett medvetet val. Det egna beteendet kan ha haft vänliga avsikter, men de valda orden eller handlingarna har ändå kränkt en eller fler övriga närvarande. Oavsett om beteendet var avsiktligt eller inte, kan det vara till hjälp för alla delaktiga och för främjandet av en trygg verksamhet i fortsättningen, att ta upp och tala om det inträffade.

Alla konfliktsituationer mellan personer är inte trakasserier, mobbning eller övrigt osakligt beteende. Vi vill uppmuntra var och en att frimodigt ta tag i konfliktsituation, eftersom det är en viktig färdighet i mänskliga relationer att kunna möta och reda ut konflikter. I sådana lägen är det också möjligt att be om hjälp.

Hur ska jag göra om jag utsätts för eller bevittnar osakligt beteende?

  • Försök meddela den person som beter sig osakligt, att hens sätt att handla inte är okej. Försök uttrycka dig tydligt, t.ex. “Den där vitsen är inte okej”.
  • Om det känns svårt att ingripa, kan du be om hjälp av någon annan närvarande, av Nyytis anställda eller av ett trakasseriombud. Du kan också ta kontakt med trakasseriombuden i efterhand.
  • Om samma persons osakliga beteende upprepas, anteckna om möjligt var händelserna har inträffat, tidpunkterna samt vilka som varit närvarande. Spara även eventuella andra releveanta bevis, som meddelanden via sociala medier, e-post eller bilder.
  • Du kan när som helst ta kontakt med Nyytis trakasseriombud. Kontakten sker i förtroende.
  • Du kan också kontakta Nyytis trakasseriombud om du har funderingar kring ditt eget beteende vid något evenemang eller tillfälle ordnat av Nyyti. Tillsammans kan vi fundera över ett bra sätt att hantera egna känslor och/eler reda ut en situation där man märker att man själv har handlat på ett sätt som kanske sårat någon.

Vad gör ett trakasseriombud?

Trakasseriombudens mål är att erbjuda stöd och råd för att reda ut situationer där någon betett sig osakligt. De kan till exempel erbjuda samtalsstöd eller hjälpa att hitta olika stödformer för att hantera reaktioner som situationen gett upphov till. De kan också facilitera samtal mellan de delaktiga, eller hjälpa till med att skapa handlingsplaner för att förbättra situationen. Trakasseriombuden för inte saker vidare utan samtycke av den som har tagit kontakt.

Trakasseriombuden är inte en myndighet. De kan inte lösa situationen för de delaktigas räkning eller dela ut domar eller straff. Målsättningen är att fungera som en neutral, extern part som stöd för att lösa situationen.

Alla parter har rätt att bli hörda som en del av en eventuell behandling. Tillsammans med den som tagit kontakt diskuterar vi och kommer överens om hur det kunde vara bra att gå vidare.

Du kan kontakta trakasseriombuden, även anonymt, via e-post eller genom att fylla i formuläret – se avsnittet nedan: Kontak med Nyyti rys trakasseriombuden.

Vad sker efter en anmälan?

  • Alla kontakter sker i förtroende och trakasseriombuden har tystnadsplikt.
  • Inga åtgärder vidtas utan samtycke av den som gjort anmälan, eller utan hens vetskap.
  • I en vidare behandling av situationerna har alla parter rätt att bli hörda.
  • Det inträffade kan utredas på olika sätt, beroende på hurdan situationen är. Processen fortskrider i stora drag så här:
    1. Nyytis trakasseriombud tar emot en amälan per e-post, via blanketten eller på något annat sätt.
    2. Trakasseriombuden väljer sinsemellan en person eller personer, som handlägger ärendet och kommunicerar med den som gjort anmälan.
    3. Processen framskrider enligt överenskommelse med den som gjort anmälan, till exempel genom att tala med den person som betett sig osakligt.
    4. Situationen utreds med parterna var för sig och/eller tillsammans. Vid behov erbjuder trakasseriombuden även stöd för parterna att hantera saken och/eller hänvisar dem till nödvändiga tjänster.

Kontak med Nyyti rys trakasseriombuden

Du kan kontakta trakasseriombuden via e-post eller genom att fylla i blanketten nedan. Du kan också berätta om det inträffade anonymt.

hairintayhdyshenkilot@nyyti.fi

Det är också möjligt att rapportera händelsen anonymt. Beakta dock, att anonyma anmälningar inte leder till vidare behandling av ärendet. Anmälan beaktas dock i statistiken och i utvecklingen av Nyyti rys verksamhet.

Om du har lämnat dina kontaktuppgifter, försöker vi svara på din kontakt inom 1–3 arbetsdagar. Uppgifterna  och e-postlådan hanteras endast av trakasseriombuden. Trakasseriombuden har tystnadsplikt. Kontakterna med dem sker i förtroende.