9


Joka kolmas nuori on harkinnut itsemurhaa, ja avun tarve korostuu etenkin nuorten keskuudessa. MIELI
Suomen Mielenterveys ry:n tänään starttaava itsemurhien ehkäisykampanja rakentuu itsemurhasta
selviytyneiden aitoihin tarinoihin. Kampanjan tavoitteena on kannustaa puhumiseen myös elämän
vaikeammistakin puolista.

MIELI ry:n teettämän kyselyn mukaan lähes joka viides suomalaisista on joskus vakavasti harkinnut
itsemurhaa. Nuorista, 18–34-vuotiaista aikuisista, joka kolmas kertoo joskus harkinneensa vakavasti oman
henkensä riistämistä.

Apua itsetuhoisiin ajatuksiin haetaan vaihtelevasti. Vastaajista 44 prosenttia ei ollut hakenut apua
itsetuhoisiin ajatuksiinsa, miehistä peräti 51 prosenttia.

– Itsemurha vaikuttaa aina myös läheisiin. Läheisen itsemurha tai itsemurhayritys on traumaattinen
kokemus, jolle altistuu arvion mukaan kuusi henkilöä, kertoo MIELI ry:n Itsemurhien ehkäisykeskuksen
päällikkö Marena Kukkonen.

Kyselyn mukaan joka toinen suomalainen tuntee henkilökohtaisesti jonkun, joka on tehnyt tai yrittänyt
tehdä itsemurhan.

– On selvää, että yksikin itsemurha on liikaa. Nuorten hyvinvointiin tulisi kuitenkin kiinnittää erityistä
huomiota, sillä vastuullamme on varmistaa, että nuoret pärjäävät ja jaksavat myös tulevaisuudessa.

Itsetuhoisista ajatuksista selvinneiden omat kertomukset tuovat toivoa

Tiistaina 10.9. on kansainvälinen itsemurhien ehkäisypäivä. Tänä syksynä MIELI ry:n itsemurhien
ehkäisykampanja #mitäkuuluu pureutuu nuorten mielenterveyteen.

– Mielenterveysongelmiin liittyy edelleen stigma, joka pitää monet vaitonaisina voinnistaan.
Vastavuoroisesti alakuloisen, itsemurha-alttiin läheisen kohtaaminen koetaan usein vaikeana. Ei tiedetä,
mitä sanoa tai tehdä auttamiseksi, sanoo Kukkonen.

#mitäkuuluu on kampanja aidon kohtaamisen ja välittämisen puolesta ja kannustaa puhumiseen myös
elämän vaikeammistakin puolista. Kampanjan pääelementti on Selviytyneiden galleria, jonka tavoitteena on
vähentää stigmaa vaikean aiheen ympäriltä ja antaa toivoa itsetuhoisten ajatusten kanssa kamppaileville.

– Selviytyneiden galleriassa esiintyvät ihmiset ovat todiste siitä, että itsetuhoisista ajatuksista voi selvitä.
Selviytyneiden galleria löytyy Instagramista (@selviytyneidengalleria), minkä lisäksi kampanja näkyy
vahvasti sosiaalisessa mediassa muun muassa nuorten suosimassa Jodelissa sekä mediassa.

MIELI ry perusti keväällä 2018 uuden itsemurhiin keskittyvän yksikön, Itsemurhien ehkäisykeskuksen.
Keskus tekee aktiivista vaikuttamistyötä itsemurhien ehkäisemiseksi.

Kampanjan on toteuttanut yhdessä MIELI ry:n kanssa mainostoimisto Bob the Robot ja kampanjan
viestintää on toteuttanut Viestintätoimisto Manifesto. Kuvittavassa roolissa kampanjassa näkyy
mietelauseita ja eläinhahmoja yhdistävä Cup of Therapy. Helsingin Rautatieaseman paraatimainospaikat on
mahdollistanut Clear Channel.

Jos epäilet jonkun suunnittelevan itsemurhaa:
• Kysy rohkeasti onko hänellä itsemurha-ajatuksia.
• Kuuntele ja anna tilaa toisen tunteille – luo
turvallinen ilmapiiri asiasta puhumiselle.
• Ole oma itsesi – se riittää.
• Auta arjesta selviytymisessä ja avun
hakemisessa.

Älä:
• Tuomitse itsemurha-ajatuksista.
• Kyseenalaista toisen kokemia tunteita.
• Korjaa toisen mietteitä.
• Keksi selityksiä toisen tunteille.
• Välttele aihetta tai ihmistä, josta olet
huolissasi.

Apua ja tukea:

Kriisipuhelin 09 2525 0111
Päivystysajat: arkisin klo 9.00–07.00 sekä viikonloppuisin ja juhlapyhinä 15.00–07.00
mieli.fi/tukea-ja-apua
MIELI Suomen Mielenterveys ry: www.mieli.fi
Nuorille lisäksi:
Sekasin-chat: Sekasin.fi | YTHS: Yths.fi | Nyyti ry: Nyyti.fi

Lisätiedot:

Marena Kukkonen
Itsemurhien ehkäisykeskuksen päällikkö, MIELI Suomen Mielenterveys ry
p. 040 669 3070, sähköposti: marena.kukkonen@mieli.fi

Karolus Viitala
Strategy Director, Bob the Robot
p. 040 848 8372, sähköposti: karolus.viitala@bobtherobot.fi

Jonna Varhama
Partneri, Viestintätoimisto Manifesto
p. 050 543 2926, sähköposti: jonna.varhama@manifesto.fi

Kampanjasivusto: www.mitakuuluu.fi