Bättre måltidsrytm

Bättre måltidsrytm


Alla gör individuella val kring sin kost. Förutom av dina vanor påverkas valen också av dina egna värderingar och din kultur. Ibland kan också till exempel brådska eller din ekonomiska situation hindra dig från att äta idealiskt mångsidigt. Det viktigaste är att helheten av det du äter på lång sikt är sådan att kosten ger dig en tillräcklig och balanserad mängd näringsämnen.

I stället för att fundera så mycket på enskilda portioner, fäst uppmärksamhet vid helheten och mångsidigheten. De viktigaste valen för en bra helhet är de som formar stommen för din vardagsmat.

De viktigaste valen för en bra helhet är de som formar stommen för din vardagsmat.

Ett visst näringsämne är inte bättre än ett annat. Att ibland äta godsaker hör också till en hälsosam kost. Det viktigaste är hur mycket och hur ofta du äter vad.

Att äta regelbundet är en hjälp i vardagen

Fördelen med att äta regelbundet är att hungern inte växer sig för stor och att du håller dig pigg. Dessutom hjälper det dig med att hålla portionerna måttliga, vilket underlättar viktkontroll när frestelsen att småäta och häva i sig maten minskar.

Fördelen med att äta regelbundet är att hungern inte växer sig för stor och att du håller dig pigg.

En regelbunden måltidsrytm betyder att du varje dag äter ungefär lika många mål mat vid ungefär samma tider. Att äta med ungefär 4–5 timmars mellanrum håller blodsockernivån jämn, vilket får oss att orka bättre.

Alla måltider ger energi

Om du äter med ungefär fyra timmars mellanrum äter du ungefär fem mål mat om dagen. Morgonmålet är en viktig start på dagen och ger dig energi för förmiddagen. Om du inte känner för att äta när du precis har vaknat, kan du kanske ta med dig matsäck som du äter till exempel när du anlänt till din studieplats.

Att äta lunch gör dig piggare och ger dig energi för eftermiddagens arbete. Ett mellanmål på eftermiddagen piggar upp och gör det möjligt att motionera före middagen. Dessutom kan mellanmålet göra att du inte är så hungrig att du häver i dig mat när du kommit hem på kvällen eller köper godsaker på vägen hem.

Middagen är måltiden som ger dig energi för kvällen. Ett lätt kvällsmål har uppgiften att trygga en lugn nattsömn och ge kroppen energi att förnya sig.

Hitta en rytm som fungerar för dig

Den traditionella måltidsrytmen som beskrivs ovan passar inte alla. Någon kan äta mindre på morgonen och mera vid lunchen och mellanmålet. Någon kanske äter ett stort mellanmål och en stor lunch men inget mellanmål.

Genom att lyssna på dina känslor av hunger och mättnad och genom följa din energinivå kan du hitta den bästa måltidsrytmen för just dig. Följ alltså dina egna känslor i stället för klockan. Om du inte blir fruktansvärt hungrig eller fruktansvärt trött under dagen äter du antagligen med en lämplig rytm.

Påverkas ditt ätande av dina känslor?

Ibland kan skiftande sinnesstämningar och känslor påverka ätandet. Ibland äter du kanske för att du är ledsen, för att trösta dig själv eller lugna ner dig. Då kan du lindra till exempel stress, uttråkning eller ångest genom att äta. Du kanske mår bättre en stund, men den otrevliga känslan kommer tillbaka, ibland ännu starkare.

Om du märker att du äter av någon annan orsak än att du är hungrig, stanna upp och lyssna på din sinnesstämning och dina känslor. Du kan också fundera på i hurdana situationer du ofta tröstäter. Har situationerna något gemensamt? När du märker vad som orsakar tröstätande kan du förutse och kontrollera det bättre.

Om du märker att du äter av någon annan orsak än att du är hungrig, stanna upp och lyssna på din sinnesstämning och dina känslor.

Försök hitta andra lösningar på din nedstämdhet än att äta. Kan du prata eller chatta med en vän, ta en promenad eller till exempel lyssna på musik?

Du kan också hindra tröstätandet från att ta kontroll över ditt liv med små vardagsbeslut. Du kan hålla ditt hem tomt på godsaker, så att det är besvärligare att följa impulserna.


Att fundera på
  • Stöder ditt ätande din ork och ditt välmående?
  • Finns det något du behöver förändra med ditt ätande?
  • Tillåter du dig själv att äta godsaker nu och då?