Slappna av varje dag

Slappna av varje dag


För att orka studera, arbeta och ta hand om vardagen är det viktigt att emellanåt slappna av. Avslappning minskar stress och förbättrar sömnkvaliteten, koncentrationsförmågan och produktiviteten.

Avslappning minskar stress och förbättrar sömnkvaliteten, koncentrationsförmågan och produktiviteten.

Du kan slappna av på många sätt. För någon är det bästa sättet att se på en film, någon slappnar av bäst i vänners sällskap och någon med att jogga. Det finns många sätt – alla har ett sätt som passar dem bäst. Reservera tid för avslappning varje dag.

Tips för att slappna av:
  • En trevlig hobby där du kan utvecklas: det är motiverande att se sin egen utveckling och koncentrera sig på annat än det som orsakar stress.
  • Att hitta en motvikt till vardagens plikter.
  • Att göra mycket annat än det du gör när du studerar: om du måste läsa mycket i dina studier, gör något helt annat på din fritid.
  • Att inte skjuta upp beslut: att fundera för mycket gör en nedstämd.
  • Att fundera på varifrån din stress kommer: har du tyngande saker eller människor i ditt liv, tar du saker för allvarligt?
  • Motion kan hjälpa – speciellt yoga!

Tips från studerande/2015

 Hitta en lämplig avslappningsövning

Du kan öva dig på att slappna av precis som på vilken färdighet som helst. Om du övar dig på att slappna av varje dag i 20–30 minuter är du antagligen hela tiden mer avslappnad om ett par veckor.

Du kan öva dig på att slappna av precis som på vilken färdighet som helst.

Det finns mängder med instruktioner för avslappningsövningar på nätet. De vanligaste avslappningsteknikerna är

  • andningsavslappning
  • muskelavslappning
  • visualiseringsövningar
  • mindfulnessövningar

Prova gärna många olika slags övningar. Finn några som passar dig bäst och ta in dem i vardagen!


Att fundera på:
  • Hur slappnar du av?
  • Vilken nytta har du av avslappning?
  • Vilka nya avslappningstekniker skulle du kunna prova?