Hoppa till innehåll

Motion i vardagen


Det finns oerhört många sätt att motionera – alla kan garanterat finna det bästa sättet för dem själva. Motion behöver inte vara sport eller konditionsträning utan kan också vara vardagsmotion, som att röra sig till fots eller på cykel, göra hushållssysslor eller gå i trappor. Alla sätt att röra på sig i stället för att sitta stilla är motion.

Motion är bra för kroppen men också för sinnet. I bästa fall hjälper motion dig att få utlopp för stress och gör dig nöjdare.

Motion hjälper dig också att studera mer effektivt. Att varva studerandet med korta motionspass är uppfriskande, och regelbunden motion förbättrar koncentrationsförmågan, inlärningen och minnet.

Hitta ditt eget sätt att motionera

Det kan vara enklare att hitta en motionsform du gillar om du funderar på vilken typ av motion som har känts bekvämast för dig och fått dig att känna dig lyckad.

Finn ditt eget sätt att motionera. Du kan fundera på vad som gör dig motiverad och ivrig eller vad som i sin tur får dig att hålla dig långt borta från motion. Efter vilken slags motion har du mått som bäst? Om du känner dig obekväm på gymmet eller i joggingspåret betyder det inte att du inte kan njuta av motion över huvud taget. Kanske det bästa sättet att motionera för dig i stället skulle vara att simma, klättra eller cykla?

Finn ditt eget sätt att motionera.

Fundera på vilken motionsform du skulle kunna gilla. Att hitta en sådan ökar sannolikheten att motion blir en långvarig del av dina levnadsvanor.

Ta med motion i dina studiedagar

Om du på kvällarna konstaterar att du inte har tillräckligt med energi för att motionera efter en studiedag, kan du fundera på hur du skulle kunna lägga till motion i dina dagar. Det lönar sig att komma ihåg att redan lite aktivitet har konstaterats göra gott. Det är också lättare att öka mängden motion i små steg än med för stora mål.

Tips på hur du kan lägga ta med motion i studiedagarna
  • Gå en sväng mitt i skoldagen. Efter lunchen kan du kanske ta en promenad före eftermiddagens föreläsningar.
  • Ta trapporna i stället för hissen. Ibland kan du springa uppför trapporna.
  • Kila till en annan vånings toalett under föreläsningspausen.
  • Efter föreläsningarna kan du göra lite pausgympa.
  • Arbeta stående. Du kan också göra uppgifter sittande på en gymnastikboll eller vid ett ståbord. Också på föreläsningarna kan du stå ibland.
  • Gå eller cykla åtminstone en del av dina resor. Du kan till exempel varannan dag cykla till universitetet. Eller sätt som mål att cykla en under tio kilometers sträcka fram och tillbaka en gång i veckan. Eller stig av bussen ett par hållplatser tidigare och promenera resten av vägen.
  • När du ser på tv kan du göra lite hemmagympa eller stretcha.
  • Du kan börja morgonen exempelvis med mild yogaträning eller hemmagympa (det finns massor av instruktionsvideor på YouTube).
  • Att läsa till tenter och motionera går bra: du kan läsa tentavsnittet högt, banda det med din telefon och lyssna på det när du joggar. Du kan också läsa tentboken på motionscykeln.
  • Du kan planera grupparbeten medan du promenerar.
  • Har din studieplats ett gym eller något annat ställe där du skulle kunna träna och duscha under dina håltimmar?
  • Skriv in motionsstunder i förväg i din kalender.
  • Utnyttja också korta motionsstunder. Ta en 15 minuters promenad eller gör 15 minuter hemmagympa innan du börjar titta på en tv-serie eller göra studieuppgifter.
  • Gör val – tittar du idag på ett avsnitt av din favoritserie eller går du ut och rör på dig? Skulle du kunna minska mängden kurser du läser så att du har tid att motionera?

Tipsen kommer från studenter som studerade hälso- och motionsvetenskap vid Jyväskylä universitet år 2015.


Att fundera på
  • Vet du vilken typ av motion som gör dig glad och nöjd?
  • Vad skulle du ännu kunna prova för att ta med motion i din vardag?