Viha suojaa ja auttaa asettamaan rajoja

Viha suojaa ja auttaa asettamaan rajoja


Viha on normaali tunne, jota jokainen joskus tuntee. Vihalla on tärkeä tehtävä, sillä se suojaa itseä vahingoittavilta asioilta, auttaa asettamaan terveitä rajoja ja antaa tarvittaessa myös energiaa. Viha voi ilmetä monella tapaa ja se näkyy myös siinä, miten monella eri sanalla suuttumusta ja vihaisuutta voidaan kuvata:

  • ärtynyt, äreä, vimmastunut
  • turhautunut, tympääntynyt, kyrsiintynyt
  • raivostunut, vihainen, kiukkuinen
  • loukkaantunut, katkera
  • sisuuntunut, harmistunut
  • välinpitämätön, kyyninen
  • vastustushaluinen, kapinoiva
  • kostonhaluinen

On tärkeää löytää rakentavia tapoja ilmaista ja tuoda esiin omaa vihaisuuttaan. Jos suuttumusta ei ilmaise, se kääntyy helposti sisäänpäin. Tällöin se voi aiheuttaa masennusta, ahdistusta ja pahaa oloa. Kun ilmaiset suuttumustasi terveellä tavalla, se saa sinut voimaan paremmin.

Pidätelty viha voi aiheuttaa esimerkiksi:

  • ahdistusta ja masennusta
  • psykosomaattisia oireita, kuten pääkipua ja vatsakipua
  • itsekriittisyyttä
  • passiivis-aggressiivista käytöstä
  • vitkastelua ja myöhästelyä

Vihaa on usein vaikea ilmaista

Kasvuympäristömme vaikuttaa siihen, annammeko itsellemme luvan olla vihaisia. Jos on lapsena oppinut, että suuttumista ei ole soveliasta ilmaista, se on usein vaikeaa aikuisenakin. Yksilöllinen temperamentti vaikuttaa siihen, ilmaiseeko tunteita hiljaa vai kovaa, kuinka pitkävihainen on ja miten herkästi tulistuu.

Kulttuurissamme ei aina hyväksytä sitä, että näyttää vihan tai suuttumuksen avoimesti. Monissa muissa kulttuureissa tunteiden avoin ja vahva ilmaisu on sallitumpaa. Suomessa pidetään joskus sopimattomana käytöksenä jo sitä, että puhuu kovalla äänellä tai esittää asiallista kritiikkiä. Moni onkin oppinut tukahduttamaan vihaisuutensa sisälleen.

Taustalla voi olla muun muassa

  • ylikorostunut tarve miellyttää toisia ihmisiä
  • pelko tärkeiden ihmissuhteiden menettämisestä
  • lapsena opittu käsitys, että vihan ilmaiseminen on huonoa käytöstä
  • ylikorostunut hallinnan tarve – koska viha on kaikkein vähiten rationaalisin tunteistamme, se on vähiten hallittavissa

Vinkkejä vihan käsittelyyn

Vihan ilmaisun harjoittelu on prosessi, joka voi kestää läpi elämän. Aluksi saattaa yllättää, kuinka voimakasta sisälle kertynyt viha on. Älä pelästy tunteitasi, vaan tutustu ja luota niihin rohkeasti. Kun annat itsellesi luvan ilmaista vihaa rakentavalla tavalla, se yleensä helpottaa ja lievittää suuttumuksen tunnetta. Jos olet tottunut pitämään vihan tunteet sisälläsi, ei muutos tapahdu hetkessä.

Älä pelästy tunteitasi, vaan tutustu ja luota niihin rohkeasti.

  • Opettele hyväksymään vihaisetkin puolet osaksi itseäsi.
  • Anna itsellesi lupa olla suuttunut ja vihainen, kun joku loukkaa toiveitasi, tarpeitasi tai rajojasi.
  • Muista, että kaikki tunteet ovat aina oikeita ja oikeutettuja. Sinulla on oikeus olla suuttunut.
  • Vihaisuus ei tarkoita sitä, että käyttäytyy aggressiivisesti.
Tarkastele omaa suhtautumistasi vihaan

Vihan tunteen käsittely ja ilmaisu helpottuvat, kun tarkastelet vihaa omien kokemusten kautta:

  • Millaiset ihmiset, tilanteet tai tapahtumat suututtavat sinua?
  • Annatko itsellesi luvan suuttua?
  • Miltä tuntuu olla vihainen?
  • Missä kohtaa kehoa suuttumus tuntuu?
  • Miten lähipiirisi suhtautuu suuttumiseesi?
  • Miten ilmaiset suuttumustasi?
  • Mitä sinulle sanottiin lapsena, kun olit vihainen?
  • Onko viha sinulle vieras, kaukainen tai pelottava tunne?
Pura kiukkua rakentavasti
  • Opettele ilmaisemaan selkeästi ja rakentavasti, mitkä asiat sinua suututtavat ja miksi, esim. “Olen vihainen, koska…”
  • Opettele puolustamaan itseäsi asiallisesti ja selkeästi.
  • Riitele rakentavasti. Ota vastuu tunteistasi ja ilmaise itseäsi jämäkästi. Opettele pyytämään tarvittaessa anteeksi.
  • Opettele kuuntelemaan itseäsi ja tarpeitasi. Tärkeiden tarpeiden ohittaminen nostattaa usein vihan tunteita.
  • Voit kirjoittaa esimerkiksi päiväkirjaan asioista, jotka sinua suututtavat. Varaa aikaa esim. 15 minuuttia. Älä palaa muuttamaan tai korjaamaan tekstiä. Lopeta kirjoittaminen, kun sille varattu aika on päättynyt. Voit halutessasi palata myöhemmin kirjoitukseesi.
Suuttumusta voit purkaa myös fyysisesti
  • poistu tilasta
  • lähde ulos
  • lähde urheilutreeniin tai lenkille
  • hakkaa isoa tyynyä tai nyrkkeilysäkkiä
  • huuda tyynyyn tai huuda ulkona
  • pilko puita, siivoa tai tee jotain muuta fyysistä harjoitusta
Hae tarvittaessa apua

Jos vihasi muuttuu hallitsemattomaksi aggressiivisuudeksi tai haluat vahingoittaa toisia ihmisiä tai itseäsi, kannattaa hakea apua. Vihan tunteiden ilmaisua voi harjoitella turvallisesti ammattilaisen kanssa. Voit ottaa yhteyttä esimerkiksi terveydenhoitajaan tai lääkäriin, psykologiin tai psykoterapeuttiin, korkeakoulupastoriin tai vertaistukiryhmään.


Tutustu myös

Jämäkkyys on omien oikeuksien puolustamista

Jännittäminen on luonnollista

Liiallinen häpeä on haitallista

Syyllistytkö liiaksi?

Tunteilla on viesti

Ymmärrä omaa temperamenttiasi

Muualla verkossa

Tunteet – Suomen Mielenterveysseura

Tunteet haltuun – Mielenterveystalo.fi

Viha – Suomen Mielenterveysseura

Viha voi tehdä sairaaksi – Yle

Kirjallisuutta

Blomster, S. 2001. Hyvä, paha, viha. Karas-Sana.

Bourne E. J. 1995. Vapaaksi ahdistuksesta. Työkirja paniikista ja peloista kärsiville. Hakapaino Oy.

Keltikangas-Järvinen, L. 2000. Tunne itsesi, suomalainen. WSOY.

Lerner, H. (2002). Kiukku on voimaa. Otava.

Saaristo, T. 2005. Taikasanat eli miksi antaisin anteeksi. Kirjakas Oy.

Vastaa kyselyyn Nyytin verkkotoiminnasta ja voita lahjakortti

Keräämme palautetta ja kehittämisehdotuksia Nyyti ry:n verkkotoiminnasta ja -sivustosta. Mielipiteesi on meille tärkeä ja se auttaa meitä kehittämään toimintaamme.

Kysely on tarkoitettu sekä opiskelijoille (korkea- ja toinen aste) että heidän parissaan toimiville ammattilaisille. Kyselyn tulokset käsitellään luottamuksellisesti eikä vastaaja ole tunnistettavissa vastauksista.

Yhteystietonsa jättäneiden kesken arvotaan 100 euron lahjakortti Verkkokauppa.comiin. Yhteystietoja ei yhdistetä vastauksiin.

Kyselyyn vastaaminen kestää 5-10 minuuttia.

Opiskelija – pääset vastaaamaan kyselyyn tästä linkistä: https://my.surveypal.com/Verkkotoiminnan-kysely-2018-OPISKELIJAT

Ammattilainen – pääset vastaamaan kyselyyn tästä linkistä: https://my.surveypal.com/Verkkotoiminnan-kysely-2018-AMMATTILAISET