Mitä mindfulness on?

Mitä mindfulness on?


Mindfulness eli tietoinen ja hyväksyvä läsnäolo on pysähtymistä nykyhetkeen ilman, että arvostelemme tai analysoimme omaa sisäistä tai ulkoista kokemustamme millään lailla. Tietoinen läsnäolo on nykyhetken hyväksymistä ja samalla omien ajatusten, tunteiden ja kokemusten hyväksymistä tässä ja nyt. Tietoisuus- ja läsnäolotaidoilla tarkoitetaan kykyä keskittyä meneillään olevaan hetkeen.

Meillä kaikilla on taipumus miettiä menneitä ja suunnitella tulevaa sen sijaan, että eläisimme täysin aistein nykyhetkessä. Tietoisesti läsnä olevina voimme valita, mihin suuntaamme huomiomme sen sijaan, että mielemme siirtyy kohteesta toiseen hallitsemattomasti. Läsnäolo on samalla lempeää uteliaisuutta ja avoimuutta itseään ja ympäröivää maailmaa kohtaan.

Mindfulness eli tietoinen ja hyväksyvä läsnäolo on pysähtymistä nykyhetkeen

Mitä hyötyä on tietoisuustaidoista?

Tietoista läsnäoloa on tutkittu paljon ja sen tehokkuus on todettu sekä fyysistä että psyykkistä hyvinvointia edesauttavana tekijänä.

Tietoisen ja hyväksyvän läsnäolon harjoittaminen on avuksi masennuksen, ahdistuksen, stressin ja kivun lievittämisessä. Sen lisäksi se voi olla monelle avain onnellisempaan, rennompaan ja tietoisempaan elämään. On havaittu, että läsnäolotaitojen säännöllinen harjoittaminen tukee myös fyysistä terveyttä. Aikuisten ohella lasten ja nuorten on todettu hyötyvän tietoisen läsnäolon harjoituksista ja saavan niistä apua keskittymiseen, rauhoittumiseen, tunteiden säätelyyn ja oppimiseen.

Muita usein havaittuja vaikutuksia ovat:
  • Lisää luovuutta ja positiivisia tunteita
  • Kehittää oppimiskykyä ja parantaa muistia
  • Kehittää vuorovaikutustaitoja
  • Vahvistaa itsetuntoa ja itsetuntemusta
  • Lisää stressinhallintataitoja
  • Kehittää kykyä rentoutua
  • Lisää kykyä hyväksyä itsensä sellaisena kuin on
  • Auttaa vähentämään erilaisia fyysisiä ja psyykkisiä oireita
  • Lisää elämäniloa

Mindfulness edesauttaa sekä fyysistä että psyykkistä hyvinvointia

Tietoista läsnäoloa voi kehittää harjoitusten avulla

Tietoisuustaitoja kehitetään erilaisten harjoitusten avulla. Tyypillisimpiä ovat hengitykseen tai aistihavaintoihin keskittyminen. Harjoitusten tarkoituksena on rauhoittua ja oppia tiedostamaan omia tunteita, ajatuksia ja aistimuksia, sekä hyväksymään ne sellaisena kuin ne tässä hetkessä ilmenevät. Myötätunnon kehittyminen omaa itseä kohtaan on osa tietoisuustaitojen harjoitusta.

Harjoituksen kautta voi oppia huomaamaan, että ajatukset ja tunnetilat ovat ohimeneviä ilmiöitä, jotka muuttuvat jatkuvasti.

Läsnäoloharjoitusten tavoitteena on, että juuri tässä hetkessä pystyisi olemaan samaan aikaan sekä rentona että valppaana. Tavoite ei ole se, että harjoitus toimisi pelkän rentoutuksen tapaan. Tarkoituksena on sitä vastoin, että harjoitus auttaa avautumaan tähän hetkeen – ja olemaan läsnä eri aisteilla.

Myötätunnon kehittyminen omaa itseä kohtaan on osa tietoisuustaitojen harjoitusta

Tietoisen läsnäolon harjoituksia

Kehon kuuntelu

Ota miellyttävä asento, jossa saat pidettyä kehon ryhdikkäänä, mutta samaan aikaan rentona. Sulje silmät ja käännä huomiosi sisäänpäin. Kuuntele, miltä omassa kehossa tuntuu juuri tällä hetkellä. Minkälaisia erilaisia aistimuksia ja tuntemuksia kehossasi esiintyy? Tuntuuko puristusta rinnassa, möykkyä palleassa, kireitä hartioita? Tuntuuko jossain miellyttäviä tuntemuksia, rentoutumista tai tilan tuntua?

Kehon tuntemukset voi hyväksyä ja antaa niiden olla olemassa, mahdollisista hankaluuden tunteista huolimatta. Niitä ei tarvitse torjua tai tukahduttaa. Tuntemusten myötä voi harjoitella itsensä ja oman olotilansa hyväksymistä. Harjoitusta voi jatkaa esimerkiksi niin kauan, että saa kiinni hyväksymisen tunteesta.

Hengitykseen keskittyminen

Ota hyvä ja ryhdikäs asento, jossa saat suoristettua selän ja pidettyä kehon rentona. Sulje silmät ja tuo huomiosi hengitykseen. Sinun ei tarvitse yrittää vaikuttaa omaan hengitykseen millään tavalla. Tarkastele kuinka keho hengittää itsestään. Voit kiinnittää huomion sierainten alapuolelle ja niihin fyysisiin tuntemuksiin, jotka syntyvät ilman virtauksesta hengityksen aikana. Voit myös keskittyä tuntemaan, miltä hengitys tuntuu koko kehossa. Voit tarkkailla kuinka rintakehä ja vatsa nousevat ja laskevat hengityksesi tahdissa. Jos jossain vaiheessa huomaat, että ajatus lähtee harhailemaan jonnekin muualle, niin palauta se lempeästi, mutta välittömästi hengityksen tarkkailuun.

Ympäristön tarkkaileminen

Kiinnitä huomiota ympäristöösi ja tarkastele, missä olet. Havainnoi ympäristöäsi neutraalisti. Aseta ikään kuin aloittelijan silmälasit päähäsi. Voit katsoa erilaisia muotoja, erilaisia värejä sekä valojen ja varjojen vaihteluita. Jos huomaat, että mieli alkaa analysoida, tuomiota tai vertailla havaintoja, palauta huomiosi puhtaaseen ja suoraan näköhavaintoon. Samalla voit tulla tietoiseksi siitä, kuinka paljon ja kuinka laajasti näkökenttäsi pystyy tavoittamaan informaatiota.


Tutustu myös

Harjoittele rentoutumisen taitoa

Jännittäminen on luonnollista

Mukavista hetkistä iloa

Rentoudu päivittäin

Sopivasti stressiä

Muualla verkossa

Mindfulness- ja rentoutusharjoitukset – MIELI Suomen Mielenterveys ry

Rentous osana elämäntapaa – Mielenterveystalo.fi

Rentouttava musiikki – Youtube-video (1 h luonnonääniä)

Rentoutus – Youtube-video (lyhyt harjoitus, 8 min)

Rentoutuminen palauttaa voimia – MIELI Suomen Mielenterveys ry