Jaksa paremmin arjessasi

Jaksa paremmin arjessasi


Moni miettii joskus “en jaksa enää”, “tästä ei tule mitään”. Omasta hyvinvoinnista helposti karsii ensimmäisenä, vaikka juuri sen pitäisi olla ykkösasia, jotta pärjäisi muuten arjen haasteista.

Kun huolehdit itsestäsi, kerrot samalla itsellesi että olet tärkeä ja panostamisen arvoinen. Voit oppia suhtautumaan itseesi armollisemmin ja lempeämmin. Huomaat onnistumisesi ja myönteiset muutokset. Hyväksyt sen, ettet ole täydellinen ja teet virheitä, mutta olet silti arvokas.

Pyri lähestymään asioita voimavarojesi kautta ja itseäsi kannustamalla. Kun kohtaat vastoinkäymisiä, keskity ennemminkin ratkaisuihin kuin ongelmiin. Ja uskalla unelmoida – unelmat antavat arkeesi voimia.

Pyri lähestymään asioita voimavarojesi kautta ja itseäsi kannustamalla.

Voimavaroista puhtia arkeen

Kun tunnistat, mitkä ovat vahvuuksiasi ja voimavarojasi, voit paremmin myös hyödyntää niitä ja jaksat enemmän. Voimavarat voivat olla omia ominaisuuksiasi tai ympäristöön liittyviä asioita, jotka antavat virtaa ja vievät asioita hyvään suuntaan.

Voimavaroja voivat olla esimerkiksi

  • hyvät ihmissuhteet
  • järjestelmällinen luonne
  • kyky suunnitella tulevaa
  • tuttu lähikauppias, joka myy viimeistä myyntipäivää lähestyvät leivät alehinnalla

Sinusta ja ympäristöstäsi löytyy varmasti asioita, joista saat voimia. Paikallista voimavarasi ja pyri hyödyntämään niitä mahdollisimman monipuolisesti eri tilanteissa. Näin maksimoit niiden hyvää tekevän vaikutuksen.

Löydä oma voimalauseesi

Voimalause voi auttaa näkemään asiat haluamallasi tavalla. Käytät tällöin ajatusten voimaa tietoisesti siihen, että pärjäät ja jaksat paremmin. Voit käyttää voimalausetta yleisenä mottona elämässäsi tai hyvää mieltä tuovana ajatuksena haasteiden edessä. Hyödyntämällä voimalausetta vakuutat itsesi aina uudelleen ja uudelleen siitä, että olet riittävän hyvä ja pärjäät kyllä.

Voimalause voi auttaa näkemään asiat haluamallasi tavalla.

Hyvä voimalause kannustaa ja tsemppaa, esimerkiksi:

  • Kyl sun siivet kantaa. Ihan varmasti.
  • Elä, naura, nauti!
  • Onni ei ole asema, jolle saavutaan, vaan tapa matkustaa.
  • Ei siksi että täytyy, vaan siksi että saan.
  • Ole kiltti itsellesi: jollet sanoisi samaa ystävällesi, älä sano sitä itsestäsi.

Mottojen lähde: Nyyti ry/ Mottokampanja 2015

Keskity ratkaisuihin, kun kohtaat vastoinkäymisiä

Elämään kuuluvat haasteet ja epäonnistumiset. Kukaan ei voi niiltä välttyä. Merkitystä onkin sillä, mitä teet vastoinkäymisten edessä. Keskittymällä ratkaisuihin ongelmien sijaan, pääset varmemmin eteenpäin ja vältyt turhilta syyllisyyden kokemuksilta.

Muista ratkaisukeskeisyyden kolme periaatetta:

  1. Korjaa vain se, mikä on rikki.
  2. Tee enemmän sitä, mikä toimii.
  3. Tee vähemmän sitä, mikä ei toimi.

Usein pienetkin tekemämme valinnat vastoinkäymisten kohdalla vaikuttavat lopputulokseen. Kun hyödynnät ratkaisukeskeisyyttä elämän pulmatilanteissa ja valjastat voimavarasi mukaan, on lopputulos todennäköisesti parempi kuin pelkkä ongelmassa vellominen.

Vinkkejä ratkaisukeskeisyyteen:
  • Kiinnitä huomiota siihen, mikä toimii. Se, mihin kiinnität huomiosi, vahvistuu.
  • Sinulla on kaikki ne voimavarat, joita tarvitset muutoksen tekemiseen tai ongelman ratkaisuun. Teet vain parhaasi – sen, mikä on mahdollista juuri nyt.
  • Olet oman itsesi, työsi ja ihmissuhteidesi paras asiantuntija. Tiedät, mikä on sinulle hyväksi.
  • Aseta tavoitteet itse, oman tahtosi ja toiveidesi mukaisesti.
  • Ongelmiin on monia ratkaisumalleja. Etsi ratkaisuja, jotka poikkeavat tavanomaisista toimintatavoista.
  • Leikkimielisyys, huumori, luovuus ja myönteisyys ovat tärkeitä uusien ratkaisuvaihtoehtojen etsimisessä.
  • Suurikin ongelma voi ratketa pienillä muutoksilla.
  • On hyödyllisempää luoda mielikuva siitä, miltä ratkaisu näyttää kuin keskittyä menneisyyden pohtimiseen.
  • Hyödynnä ongelmien ratkaisemisessa omia ja toisten kokemuksia.
  • Ratko ongelmia yhdessä toisten kanssa.
  • Muista antaa palautetta kaikille ratkaisemisessa mukana olleille.
  • Kiitä itseäsi ja muita mukana olleita.

Unelmista voimaa arkeen

Älä unohda unelmia yhtenä keinona vaikuttaa hyvinvointiisi. Unelmat kannustavat luomaan uutta ja kehittävät meitä ihmisinä. Jos kiellämme itseltämme unelmat, elämme säästöliekillä.

Monesti jo matka kohti unelmaa voi olla mahtavaa, vaikkei unelma toteutuisikaan. Jo unelmointi sellaisenaan auttaa sinua selviytymään arjessa paremmin. Unelmointi tuo elämään mielekkyyttä, kun on päämääriä, joita kohden edetä. Rentoutumiskeinona unelmointi on myös aivan mainio.

Monesti jo matka kohti unelmaa voi olla mahtavaa, vaikkei unelma toteutuisikaan.

Treenaa unelmointia

Unelmointia voit harjoitella esimerkiksi kirjaamalla ylös unelmiasi, pieniä ja suuria. Voit tehdä aarrekartan tai kirjata unelmiesi polun.

Jos unelmointi tuntuu hankalalta, lähesty sitä tavoitteidesi kautta. Missä haluaisit olla elämässäsi 10 vuoden päästä? Toisaalta myös tarpeesi ja arvosi voivat auttaa unelmoinnissa. Miltä elämäsi näyttäisi, mikäli kaikki tärkeimmät tarpeesi ovat tyydytettyjä ja elät täysillä arvojesi mukaista elämää?

Lähde liikkeelle niistä asioista, jotka ovat sinulle tärkeitä ja tavoittelemisen arvoisia. Olivatpa unelmasi millaisia tahansa, ne ovat sinun ja oikeanlaisia juuri sellaisenaan. Muista myös, että vaikkeivat unelmasi koskaan toteutuisikaan, olet riittävän hyvä juuri tuollaisena kuin olet. Sinulla on oikeus tulla nähdyksi ja kuulluksi juuri sellaisena kuin olet.

Tule oman elämäsi tähdeksi!


Pohdittavaksi:
  • Osaatko nimetä vahvuuksiasi ja asioita, jotka antavat sinulle voimia (=voimavarojasi)?
  • Miten toimit vastoinkäymisten kohdalla?
  • Millaisista asioista unelmoit?

Lue lisää siitä, kuinka voit tulla oman elämäsi tähdeksi tai tee aiheeseen liittyviä harjoituksia.

Tutustu myös kokonaisuudessaan Ole oman elämäsi tähti! Opiskelijan opas elämäntaidoista – materiaaliin.


Tutustu myös

Elämä itsesi näköiseksi

Nuoruudesta aikuisuuteen

Tunne itsesi

Muualla verkossa

Mielen hyvinvoinnin voimavarat – Alpo.fi

Onko sinulla tavoitteita? – I love arki (YTHS)

Onni mittarissa – Mielenterveystalo.fi

Ratkaisukeskeisyys pähkinänkuoressa – Ratkes

Voimavarat – Mielenterveystalo.fi

Voimavarojen talo – Suomen Mielenterveysseura