Arjen mukava hetki piristää

Arjen mukava hetki piristää


Arjen mukava hetki voi olla ihan pieniä juttuja: musiikin kuuntelemista, pullan leipomista, juoksulenkki tai kahvit kaverin kanssa. Silti ne piristävät arkea ja saavat mielialan kohoamaan ja jaksaminen lisääntyy. Saatamme ajatella, että mukavat asiat ovat isoja ja ainutkertaisia, kuten isot juhlat tai matka ulkomaille. Arjen mukavien hetkien ei kuitenkaan tarvitse olla mitään suurta tai erikoista. Hyvä mieli syntyy ja jaksaminen paranee arjen pienistä, päivittäisistä hetkistä.

Joskus voi tuntua siltä, että päivään ei mahdu yhtään mitään mukavaa. Voikin vaatia harjoittelua, että huomaat ilahduttavat hetket päivittäin. Harjoittelu kuitenkin kannattaa, koska kyky huomata mukavia hetkiä auttaa keskittämään ajatukset siihen, mikä on elämässä hyvää.

Järjestä mukavia hetkiä

Kivojen hetkien tapahtumista ei kannata jäädä vain odottelemaan. Niitä voit alkaa tietoisesti järjestää. Merkitse kalenteriin huomiselle päivällä jokin mukava hetki. Rauhallinen aamupala, suosikkisarjan katsominen tai kävelylenkki – mikä on sinun mukava hetkesi?

Kun päätät, että järjestät jokaiselle päivälle jotakin pientä ja mieluisaa, huolehdit hyvinvoinnistasi ja oma jaksaminen paranee. Lisäksi joka päiväksi on kivaa odotettavaa. Jaksat paremmin hankalien hetkien yli, kun ajattelet tiedossa olevaa mukavaa hetkeä.

Kun päätät, että järjestät jokaiselle päivälle jotakin pientä ja mieluisaa, huolehdit hyvinvoinnistasi.

Esimerkkejä mukavista hetkistä:

  • Lähetin tärkeän e-mailin.
  • Tein hyvää pullaa.
  • Nukuin päiväunet.
  • Sain vihdoin sovittua tapaamisen kaverin kanssa.
  • Tein eväät lounaaksi.
  • Luin artikkeleita netissä.
  • Juttelin vieraan kanssa bussipysäkillä.
  • Kadonnut tavara löytyikin.
  • Sain kuulla, että hiukseni ovat erityisen hyvännäköiset tänään.
  • Sain vihdoinkin pyykkivuoron opiskelija-asuntolan pesutuvasta.
  • Kireät välit erään kanssa tuntuivat höllentyvän.

Esimerkkien lähde: Elämäntaitokurssit 2014/2015

 

Pienillä teoilla huollat mieltäsi -video

Meillä jokaisella on mielenterveys. Mielemme hyvinvointi vaihtelee päivittäin. Opiskelun ja arjen kiireissä stressiä saattaa kertyä liialti. Tällöin on tärkeää pysähtyä miettimään ja hyödyntämään niitä arjen pieniä hetkiä, jotka auttavat rentoutumaan. Videosta löydät vinkkejä pienistä hetkistä, joilla ylläpidät mielesi hyvinvointia. – Mielellä on väliä!


Pohdittavaksi:
  • Millaiset hetket tuovat iloa arkeesi?
  • Tunnistatko helposti niitä?
  • Minkä mukavan hetken järjestäisit itsellesi huomenna?

Lue lisää mukavien hetkien merkityksestä tai tee niihin liittyviä harjoituksia.

Tutustu myös kokonaisuudessaan Ole oman elämäsi tähti! Opiskelijan opas elämäntaidoista – materiaaliin.


 Tutustu myös

Harjoittele rentoutumisen taitoa

Mitä Mindfulness on?

Rentoudu päivittäin

Sopivasti stressiä