Liikuntaa opiskeluarkeen

Liikuntaa opiskeluarkeen


Aika ei riitä opiskelukiireiden takia liikunnalle?  Tai haluat löytää itsellesi sopivan tavan liikkua?

Mieti ensin,  millainen on  sinulle mieluisin tapa liikkua. Poimi sitten vinkit, miten lisäät pienin muutoksin liikuntaa.

Opiskelu ja liikunnan hyödyt

Liikunta tekee hyvää kropalle, mutta myös mielelle. Parhaimmillaan liikunta auttaa purkamaan stressiä ja lisää mielihyvää.

Liikunta myös tehostaa opiskelua. Liikuntahetket opiskelutehtävien välissä virkistävät. Säännöllinen liikunta parantaa keskittymiskykyä, oppimista ja muistia.

Millainen on mieluisin tapasi liikkua?

Oman mieluisan liikuntatavan löytymistä voit helpottaa miettimällä, millaista on liikunta, joka on omalla mukavuusalueellasi ja jossa koet onnistumisen elämyksiä.

Muista, että liikunta voi olla hyvin monenlaista – jokaiselle varmasti löytyy se omin ja mieluisin tapa liikkua. Liikuntaa on siis, paitsi urheilua tai kuntoharjoittelua, myös erilaista arjen hyötyliikuntaa, kuten kävellen tai pyöräillen kulkemista opiskelupaikkaan, kotitöitä ja rappusten kävelyä. Siis kaikenlaista liikahtelua paikallaan olemisen sijaa.

Aloita siitä, että tunnistat oman liikuntatyylisi. Voit miettiä, mikä motivoi ja innostaa tai mikä karkottaa sinut kauaksi kuntoilusta? Millaisen liikkumisen jälkeen olosi on tuntunut parhaalta?

Jos tunnet olosi epämukavaksi kuntosalilla tai lenkkipolulla, ei se tarkoita, että et nauttisi liikunnasta ollenkaan. Ehkä sinun mieluisampi tapa liikkua on uida, kiipeillä tai pyöräillä?

Tunnista oma liikuntatyylisi.

Itselle mieluisan liikkumistavan miettiminen kannattaa. Sen löytäminen lisää todennäköisyyttä, että liikunnasta tulee pitkäaikainen elämäntapasi.

Aika ei riitä liikuntaan – poimi vinkit liikunnan lisäämiseen

Jos iltaisin toteat, että opiskelupäivän jälkeen energiaa ei riitä liikkumiseen, voit miettiä keinoja, kuinka lisäisit liikuntaa päivääsi. Kannattaa pitää mielessä, että jo pienenkin aktiivisuuden on todettu olevan hyväksi. Lisäksi liikuntaa on helpompaa lisätä pienin muutoksin kuin liian suurin tavoittein.

Vinkkejä liikkumisen lisäämiseksi opiskelupäiviin
  • Jaloittele kesken koulupäivän. Käy vaikka lounaan jälkeen happihyppelyllä ennen iltapäivän luentoja.
  • Kävele portaat hissiin sijaan. Välillä voit kipaista portaat juosten.
  • Kipaise luentotauolla wc:hen toiseen kerrokseen.
  • Luentojen jälkeen voit tehdä pientä taukojumppaa.
  • Työskentele seisten. Tehtäviä voit tehdä myös jumppapallolla istuen tai seisomatyöskentelypisteillä. Myös luennolla voit välillä seistä.
  • Kulje ainakin osa matkoistasi liikkuen pyörällä tai kävellen. Esimerkiksi pyöräile yliopistolle tai pois aina vuoropäivin. Tai ota tavoitteeksi pyöräillä alle kymmenen kilometrin matka edestakaisin kerran viikossa. Tai jää bussista pari pysäkkiä aiemmin ja kävele loppumatka.
  • Telkkaria katsoessasi voit tehdä pientä kotijumppaa tai venyttelyä.
  • Aamun voit aloittaa esimerkiksi lempeällä joogaharjoituksella tai kotijumpalla (YouTubesta löytyy roppakaupalla ohjevideoita).
  • Tentteihin lukeminen onnistuu liikkumalla: tenttialueen voit lukea itsellesi ääneen puhelimeen ja kuunnella sitä lenkillä. Tenttikirjaa voit myös lukea polkiessasi kuntopyörällä.
  • Ryhmätöitä voit suunnitella kävellen.
  • Löytyykö opiskelupaikastasi kuntosali tai muu liikuntapaikka, missä voisit hyppytunnilla käydä jumppailemassa ja suihkussa treenin jälkeen?
  • Merkkaa liikuntakerrat etukäteen kalenteriin.
  • Hyödynnä lyhyetkin liikuntahetket. Käy 15 minuutin kävelyllä tai tee 15 minuuttia kotijumppaa ennen kuin alat katsoa tv-sarjaa tai tehdä opiskelutehtäviä.
  • Tee valintoja – Katsotko tänään lempisarjasi jakson vai lähdetkö liikkumaan? Vähentäisitkö kurssien määrää, jotta aikaa jää liikuntaharrastukselle?

Vinkkien lähde: Jyväskylän yliopiston terveys- ja liikuntatieteen opiskelijat/2015.


Pohdittavaksi:
  • Tunnistatko, millainen liikkuminen tuottaa iloa ja hyvää mieltä sinulle?
  • Millaisia keinoja voisit vielä kokeilla liikkumisen lisäämiseksi arkipäiviin?

Lue lisää liikunnasta hyvän arjen perustana tai tee aiheeseen liittyviä tehtäviä.

Tutustu myös kokonaisuudessaan Ole oman elämäsi tähti! Opiskelijan opas elämäntaidoista -materiaaliin.


Tutustu myös

Liikunta pitää kehon ja mielen kunnossa

Muualla verkossa

Hyvinvoiva minä – Korkeakoululiikunta / Student Life

Liikunnan hyödyt – Suomimies

Liikunta – Smart Moves

Liikunta – kehon kuunteleminen – Suomen Mielenterveysseura

Liikutko riittävästi? – I love arki (YTHS)

Opiskelijoiden Liikuntaliitto

Terveysliikunta – kuntoa, terveyttä ja elämänlaatua – Terveyskirjasto

Tietoa terveysliikunnasta – UKK-instituutti