Omannäköinen elämä tuo hyvää oloa

Arki on hyvinvointimme kaikkein tärkein perusta. Se miten sujuvaa ja tasapainoista arki on, vaikuttaa siihen, kuinka voimme päivittäin. Arjen ei tarvitse olla tylsää puurtamista tai voimia vievää kamppailua. Arki voi olla mielekästä ja itsesi näköistä – hyvä olo tulee oman näköisestä elämästä.

Voit tehdä arjestasi itsellesi mieluista pienilläkin teoilla ja muutoksilla. Aloita miettimällä, mitä tarvitset voidaksesi hyvin, sillä toteutuneet tarpeet lisäävät hyvää oloa. Omien arvojen eli sinulle tärkeimpien asioiden tunnistaminen auttaa kohdistamaan energiasi sinulle merkityksellisiin asioihin.

Tarpeiden ja arvojen pohjalta voit asettaa itsellesi tavoitteita, koska tarpeet ja arvot ovat vaikuttamassa siihen, millaisia asioita elämässä haluamme saavuttaa.

Toteutuneet tarpeet tukevat hyvää oloa

Voidakseen hyvin, on hyvä opetella tuntemaan itseään. Mitä tarvitsen hyvään oloon? Mikä minulla toimii hyvin arjessa? Mistä saan voimia? Mitä jo osaan? 

Kun tunnet itseäsi paremmin, on helpompi panostaa oikeanlaisiin juttuihin arjessa. Otat samalla vastuuta omasta elämästäsi ja hyvästä olosta.

Kun tunnistat asioita, joita sinä haluat ja tarvitset elämältä, olet jo hyvässä vauhdissa:

  • Ymmärrät itseäsi ja toiveitasi paremmin.
  • Voit suunnitella ja toteuttaa niitä asioita, jotka tukevat hyvää oloasi.
  • Arki tuntuu mielekkäältä, kun teet asioita omista lähtökohdistasi käsin.
  • Osaat suhtautua asioihin – ja itseesi – myönteisemmin ja lempeämmin.
  • Elämä on enemmän itsesi näköistä.

Tyydytetyt tarpeet tuottavat positiivista energiaa. Tyydyttämättömät tarpeet ovat monesti niitä, jotka voivat aiheuttaa huolta ja ahdistusta arjessa. Tarvitsemme esimerkiksi:

  • läheisyyttä toisiin
  • hyväksytyksi ja arvostetuksi tulemista
  • yhteisöön kuulumista
  • mahdollisuuksia itsen toteuttamiseen esimerkiksi leikin, työn, opiskelun tai muun tekemisen kautta
  • itsenäisyyttä
  • perusasioita, esim. ravinto, vesi, suoja

Jos arki ei vastaa tarpeitamme, tulemme tyytymättömiksi ja mielialamme laskee. Mitä tärkeämmästä tarpeesta on kyse, sen merkittävämpiä ovat sen vaikutukset. Esimerkiksi: jos muiden hyväksyntä on sinulle erityisen tärkeää, sen kipeämmältä torjutuksi tuleminen tuntuu. Ja päinvastoin: mitä enemmän koet saavasti arvostusta muilta, sen parempi fiilis itselläsi on.

Mikäli arki tuntuu siltä, että asioita vain tapahtuu eikä itse pysty vaikuttamaan mihinkään ja mieliala on usein painuksissa, on syytä pysähtyä. Mitä pitäisi muuttua arjessasi, jotta se vastaisi paremmin tarpeitasi?

Arvot – asioita, jotka ovat itselle tärkeitä

Kun pohdit asioita, jotka ovat sinulle tärkeimpiä elämässä, on kyse arvoistasi. Arvot kuvastavat sitä, mitä pidämme tärkeänä elämässä. Arvot ovat niitä asioita, joita pitää oikeina ja joiden mukaan omasta mielestä kannattaa elää. Arvot vaikuttavat valintoihimme. Päätöksiä on helpompi tehdä, kun tuntee omat arvonsa.

Kun elät arvojesi mukaista elämää, tuntuu arkikin mielekkäämmältä. Onkin hyvä välillä pysähtyä ja pohtia, millaisia asioita pitää elämässä tärkeimpinä.

Sinun arvosi ovat omiasi. Henkilökohtaisia näkemyksiä, joilla ei voi kilpailla muiden kanssa.

Arvoissa on tärkeintä, että ne ovat merkityksellisiä sinulle. Hyvä ruoka, kaverit tai perhe voivat olla arvojasi siinä missä luonnonsuojelu, rehellisyyden vaaliminen tai suvaitsevaisuuskin. Sinun arvosi ovat omiasi. Henkilökohtaisia näkemyksiä, joilla ei voi kilpailla muiden kanssa.

Onko arjessasi sinulle tärkeitä asioita?

Tarkista joskus, onko oma elämäsi arvojesi näköistä. Jos terveys on mielestäsi ykkösasia elämässä, vaalitko tosiaan päivittäisillä valinnoillasi sitä? Saako se ansaitsemansa painoarvon vai kilpaileeko jokin muu asia sen kanssa huomiostasi?

Monesti saatamme tehdä asioita tottumuksesta tai muiden odotusten mukaan. Elämään myös kuuluu tietty määrä epämiellyttäviä asioita tai velvollisuuksia, joita ei aina huvittaisi hoitaa. Voit niistä huolimatta toteuttaa arvojesi mukaista elämää.

Kun tunnistat tarpeitasi ja arvojasi, voit tehdä hyvää oloa tukevia muutoksia arjessasi. Elämä tuntuu mielekkäältä ja tärkeältä. Mielialasi kohoaa ja tunnet olevasi vastuussa omasta hyvinvoinnistasi. Samalla kerrot itsellesi olevasi tärkeä ja panostamisen arvoinen.

Kohti omia tavoitteita

Tavoitteiden kanssa työskentelyä kannattaa treenata jonkun verran. Ole kärsivällinen ja lempeä itsellesi, varsinkin kun asettamasi tavoitteet liittyvät ajatuksiisi ja toiminta- ja elämäntapoihisi. Joskus tavoitteiden saavuttaminen on hidasta tai etenemiseen kuuluu takapakkeja.

Vinkkejä tavoitteiden saavuttamiseen:
  • Mieti konkreettinen päätavoite. Sanoita se mahdollisimman tarkasti.
  • Jaa tavoite pienempiin välitavoitteisiin, jotka vievät kohti päätavoitetta.
  • Kirjaa ylös pieniä askeleita, jotka vievät välitavoitteisiin. Pohdi, mitä voit tehdä huomenna, ensi viikolla, seuraavan kuukauden tai puolen vuoden ajan.
  • Palkitse itseäsi paitsi onnistumisista, myös hyvistä yrityksistä!
  • Olet oman elämäsi asiantuntija, mutta voit pyytää ja vastaanottaa tukea tavoitteitasi kohti edetessä.
  • Hyväksy yllättävät muutokset ja vastoinkäymiset osaksi elämää. Joskus tulee takapakkia, mutta ota ne oppimiskokemuksina.

Tietty määrä suunnitelmallisuutta on hyväksi. Ratkaise yksi asia kerrallaan ja sekin aina pieni askel kerrallaan. Näin isoistakin tavoitteista tulee saavutettavia ja mahdollisia.

Joskus suunnitelmat eivät mene niin kuin olimme ennakoineet. Tämä on tavallista ja vastoinkäymisiä voi tulla eteen. Älä kuitenkaan lannistu. Käy suunnitelmasi uudelleen läpi, tee tarvittavat muutokset ja jatka eteenpäin.

Ole kärsivällinen ja lempeä itseäsi kohtaan. Joskus muutokset vievät paljon aikaa ja vaativat monia harjoittelukertoja. Muistuta itseäsi, että olet riittävän hyvä juuri sellaisena kuin olet.

Ole kärsivällinen ja lempeä itseäsi kohtaan.


Pohdittavaksi:
  • Mitä kaipaat elämältäsi?
  • Mitkä ovat tärkeimpiä asioita sinulle?
  • Mitkä ovat tavoitteitasi ja miten pääset lähemmäs niitä?
  • Mitä olet valmis tekemään voidaksesi hyvin?

Lue lisää siitä, miten saat elämän enemmän itsesi näköiseksi tai tee aiheeseen liittyviä harjoituksia.

Tutustu myös kokonaisuudessaan Ole oman elämäsi tähti! Opiskelijan opas elämäntaidoista – materiaaliin.


 Tutustu myös

Nuoruudesta aikuisuuteen

Ole oman elämäsi tähti

Opiskelukyky rakentuu monesta

Tunne itsesi

Muualla verkossa

Laadukas aikataulu arkeen – Mielenterveystalo.fi

Millaisia asioita arvostan? – Suomen Mielenterveysseura

Onko sinulla tavoitteita? – I love arki (YTHS)

Tärkeät asiat ensin – Mielenterveystalo.fi

Työkaluja mielen hyvinvointiin – Mielenterveystalo.fi