Tunteiden ja kehon yhteys ja miten mindfulness siihen liittyy?

Tunteiden ja kehon yhteys ja miten mindfulness siihen liittyy?


Kuten edellisessä kappaleessa mainittiin, vaikuttaa siltä, että mindfulness-harjoittelu lisää kehotietoisuutta ja auttaa tunnistamaan, tiedostamaan ja säätelemään omia tunteita.

Tehdään aluksi pieni harjoitus omien tunteiden tunnistamiseen liittyen. Tehtäväsi on miettiä, missä kohtaa tunnet eri tunteita kehossasi. Missä kohtaa kehoasi tunnet esimerkiksi surun? Tuntuuko se palana kurkussasi? Paineena silmissä? Vai kenties jossakin muualla?

Täältä voit saada apua miettiessäsi omaa tunnekarttaasi

Turun yliopistossa tunteita tutkiva Lauri Nummenmaan ja kumppanit ovat tutkineet, missä kohtaa kehoa ihmiset keskimäärin tuntevat erilaisia tunteita. Yhdessä tutkimuksista 701 osallistujaa väritti tunteita piirrettyihin kehon kuviin ja siitä syntyi eräänlainen tunnekartta, joka löytyy kuvana tämän tekstin alta.

Pääset lukemaan tutkimuksen tästä

Missä kohtaa eri tunteet tuntuvat kehossa

Mitä tehdä, jos tunteet tuntuvat ylivoimaisilta?

Tunteet ja tuntemukset ovat niin voimakkaassa yhteydessä keskenään, että välillä voi olla vaikeaa erottaa niitä toisistaan. Tunteet saattavat aiheuttaa jopa sairauden kaltaisia tuntemuksia kuten palan tunteen kurkkuun, päänsärkyä tai jopa kuumeilua. On hyvä muistaa, että kaikki ihmiset reagoivat psyykkiseen kärsimykseen välillä kehollisin oirein ja myöskin toisinpäin; keholliset oireet voivat aiheuttaa psyykkisiä oireita. Psyykkisiin ongelmiin reagoiminen kehollisesti on siis osa normaalia elämää. Joskus kuitenkin saattaa tuntua siltä, ettei halua eikä pysty yksin tuntemaan joitakin tunteita. Tällöin kannattaa hakeutua juttelemaan omista tunteistaan ammattilaisen kanssa esimerkiksi YTHS:n mielenterveyspalvelujen kautta, sillä toiselta saatu tuki auttaa käsittelemään vaikeita tunteita.

Mindfulness-harjoitteita tehdessä on hyvä pysähtyä aidosti kuuntelemaan itseään. Jos mindfulness-harjoitteet herättävät sinussa tunteita, jotka tuntuvat sietämättömiltä, suosittelemme lopettamaan harjoittelun ja etsimään ensin tukea vaikeiden tunteiden käsittelemiseksi.

Vinkki: Palleahengitys on yksi hyvistä keinoista, jonka avulla voit vähentää jännitystä kehossasi. Kun sen opettelee kunnolla, voi oppia rentouttamaan itsensä eri ympäristöissä, esimerkiksi jännittävässä esiintymistilanteessa. Opettelemisella tarkoittamme vaivannäköä ja useita toistoja. Mielenterveystalolla on selkeä ja hyvä palleahengitykseen ohjeistava video, joka löytyy tästä:

Nyytin elämäntaitokurssilla on myös tunteisiin liittyvä osio. Voit tutustua siellä tarkemmin tunteisiin ja tehdä useita erilaisia tehtäviä, jotka auttavat sinua tunnistamaan tunteitasi ja tulemaan paremmin toimeen omien tunteidesi kanssa. Osio löytyy täältä