Ajatusten ainutlaatuisuus ja miten mindfulness voi auttaa niiden työstämisessä?

Ajatusten ainutlaatuisuus ja miten mindfulness voi auttaa niiden työstämisessä?


Edellisessä kappaleessa käsittelimme sitä, miten tunteet tuntuvat kehossa. Tässä kappaleessa keskitymme ajatuksiin, jotka ovat läheisessä yhteydessä tunteisiin: ajatukset voivat voimistaa tai lieventää tunteitamme jopa tiedostamattamme.

Ajatukset ovat sisäistä puhettamme ja niitä tulee taukoamatta. Et voi juurikaan vaikuttaa siihen, mitä ajatuksia mieleesi tulee. Ihmisten kyky ajatella kielellisesti on ainutlaatuinen ja se erottaa meidät muista eläimistä, mutta se saattaa toisinaan myös lisätä kärsimystä. Ajattelu mahdollistaa asioiden miettimisen ja asioihin reagoimisen silloinkin, kun ne eivät ole läsnä. Huonojakin ajatuksia saattaa lähteä seuraamaan eikä aina ole helppoa ymmärtää, että niin ei tarvitse tehdä. Ajatukset eivät ole yhtä kuin sinä itse. Ne ovat mielesi tuotosta.

Mitä ajatusten työstämiseksi sitten voisi tehdä? Voit vaikuttaa suhtautumiseesi omia ajatuksiasi kohtaan ja opetella eriyttämään ajatuksiasi itsestäsi. Näissäkin prosesseissa mindfulness voi toimia hyvänä apuna. Mindfulnessin tarkoituksenahan on opetella ottamaan ajatukset hyväksyvästi vastaan ajatuksina eikä todellisuutta vastaavina tosiasioina. Voit koittaa esimerkiksi aina ajatuksen ilmaantuessa nimetä ajatuksen ajatukseksi ja nimeämisen jälkeen voit opetella päästämään siitä tietoisesti irti.

Yksi opiskelija kuvasi omaa harjoitteluaan näin:

”Mä esimerkiksi oon huomannut, että mulle sopii sellainen saippuakuplamielikuva ajatuksista irti pääsemiseksi. Kuvittelen, että ajatukset on niinku saippuakuplia: niitä voi tulla suurempia ja pienempiä ja joskus enemmän ja joskus vähemmän. Kaikki on eri muotoisia. Sitten ne leijailee siinä hetken aikaa, poksahtelee omaan tahtiinsa ja häviää tietoisuudesta.”

Älä ajattele vaaleanpunaista elefanttia!

Tehdään taas pieni harjoitus. Voit ottaa kellosta aikaa kaksi minuuttia.

Tehtäväsi on olla ajattelematta vaaleanpunaista elefanttia tämän kahden minuutin ajan. Älä siis missään nimessä ajattele vaaleanpunaista elefanttia! Aika alkaa nyt!

Ilkeän näköinen vaaleanpunainen elefanttipiirros.

Oliko helppoa olla ajattelematta vaaleanpunaista elefanttia?

Todennäköisesti se oli vaikeaa. Kun kiellämme jonkin asian ajattelun itseltämme, alamme paradoksaalisesti ajattelemaan sitä vain lisää. Tämän vuoksi on tärkeää opetella hyväksymään omia ajatuksia, tunteita ja tuntemuksia sellaisena kuin ne tulevat. Jos siis vaaleanpunaiselle elefantille antaa tilaa olla ajatuksissa, katoaa se mielestä todennäköisesti nopeammin. Ja vaikkei se heti katoaisikaan, voimme paremmin, kun se saa vapaasti tulla ja mennä. Samoin käy epämiellyttävien tunteiden tai tuntemusten kanssa; kun ne saavat tilaa olla, eivät ne enää tunnu niin voimakkailta.

Meidän ei tarvitse uskoa ajatuksiimme. Voimme todeta niiden olevan vain ajatuksia, tietoisuuden kentän tapahtumia joita tulee ja menee varsin nopeasti, joihin joskus liittyy oivalluksia, joskus valtava tunnelataus, ja jotka voivat vaikuttaa elämäämme merkittävällä tavalla, niin hyvässä kuin pahassakin, siitä riippuen, miten niihin suhtaudumme. –Kabat-Zinn, 2012

Nyytin elämäntaitokurssilla on myös ajatuksiin liittyvä osio. Voit tutustua siellä tarkemmin ajatuksiin ja ajatusansoihin ja tehdä useita erilaisia tehtäviä niihin liittyen. Jos sinusta siis tuntuu siltä, että tarvitset ajatusten eriyttämiseksi vielä lisää harjoitusta. Osioon pääset tästä.