Vastaa kyselyyn Nyytin ryhmistä ja vaikuta tulevaan!
Oletko miettinyt Nyytin ryhmiin osallistumista, mutta et ole vielä löytänyt itsellesi sopivaa? Onko sinulla mahdollisesti toive olemassa oleviin ryhmiin? Tai…
Hanketiedote 25.5.2021
Jyväskylän yliopisto ja Nyyti ry:n Myötätuntoa korkeakouluihin -hanke (2019–2021) ovat kehittäneet vertaispedagogisen ryhmätoiminnan mallin, myötätunto-mentoroinnin, jota pilotoitiin keväällä 2021 Jyväskylän yliopistossa. Myötätunto-mentorointi tähtää myötätuntovalmiuksien vahvistamiseen ja samalla tietoisen, myönteisen ryhmäkokemuksen tarjoamiseen toisille opiskelijoille. Mentorointiin perehdytetyt opiskelijat fasilitoivat kuuden tapaamiskerran ryhmäprosessin, joka oli avoin kaikille perustutkinto-opiskelijoille.
Pilotti toteutettiin kasvatustieteiden laitoksella osana aikuiskouluttajan pedagogisia opintoja. Mentorointia fasilitoineet opiskelijat toteuttivat mentoroinnin osana pedagogista harjoitteluaan. Opetusharjoittelun ja mentoroinnin päätavoitteet ja -periaatteet olivat sovitettavissa hyvin yhteen ja tukivat toisiaan. Opiskelijat lähtivät innolla mukaan pilottiin.
Mentorointiryhmiin osallistuneet opiskelijat katsoivat ryhmäprosessin vaikuttaneen erityisesti yhteenkuuluvuuden kokemukseen. Kyselyn perusteella ryhmä tarjosi hyvin monelle ryhmään kuulumisen kokemuksen. Lisäksi ryhmätoiminta lisäsi ymmärrystä myötätunnon ja itsemyötätunnon merkityksestä yksilöille ja ryhmien toiminnalle.
Mentorointia fasilitoineet opiskelijat kokivat mentoroinnin vahvistaneen itsemyötätuntoa ja antaneen kokemuksen, että he voivat itse edistää muiden opiskelijoiden hyvinvointia. ”Myötätunto-mentoroinnista sain monipuolisesti erilaisia ohjaustaitoja ja tärkeitä oppeja myös opetustyöhön”, eräs mentoreista kuvailee. Toinen mentori puolestaan kiteyttää kokemustaan seuraavasti: ”Tuntuu, että perehdytysten jälkeen sekä mentoroinnin aikana opittuja asioita on alkanut omassa elämässään tiedostaa paremmin. Lisäksi minusta on ollut ihanaa olla tukemassa ja ohjaamassa muita opiskelijoita näiden teemojen parissa.”
”Aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen eli APO-opintojen keskeisiksi toimintaperiaatteiksi ovat muodostuneet omakohtaistuminen, tutkiva asenne ja dialogisuus. Myötätuntomentorointi sekä koulutuksena että oman ohjaajakokemuksen kautta tuki moniulotteisesti APO-opiskelijoilla näiden kaikkien periaatteiden konkretisoitumista”, kertoo yliopistonopettaja Eija Hanhimäki.
Etätoteutus mahdollisti ja rajoitti
Koronatilanteesta johtuen ryhmäprosessi perehdytyksineen toteutettiin keväällä kokonaan etänä. Palautteen perusteella etäyhteyksille siirtyminen näytti madaltavan monen osallistujan osallistumiskynnystä. Fyysinen sijainti omassa kotiympäristössä tuntui opiskelijoiden mukaan vapauttavalta ja helpotti osallistumista tapaamiskerroille. Toisaalta etänä tapahtuvan vuorovaikutuksen koettiin myös rajoittaneen vielä tiiviimmän keskinäisen yhteyden muodostumista.
”Myötätuntotaitojen vahvistamisessa keskeistä on vuorovaikutus. Tässä sanallista viestintää merkityksellisemmäksi nousee non-verbaalinen viestintä, jolla välitämme kohdatuksi ja hyväksytyksi tulemista. Lähtökohtaisesti kasvokkaiseksi suunnitellun ryhmän muuttaminen etäryhmäksi ei siten ole yksioikoista ja tähän nähden hankkeen tulokset ovatkin erinomaiset”, Nyytin toiminnanjohtaja Minna Savolainen korostaa.
Pilotin tavoitteena on ollut kokeilla ja arvioida, millä tavalla mentorimalli olisi juurrutettavissa pysyväksi osaksi pedagogisten opintojen harjoittelua. Onnistunut pilotti tarjoaa hyvän alustan tutkimusperustaiselle jatkokehittelylle. Myötätuntoa korkeakouluihin -hanke tukee mallin leviämistä koko korkeakoulukentälle käsikirjakiertueen ja ohjaajakoulutusten muodossa tulevana syksynä.
Myötätuntoa korkeakouluihin -yhteishanke edistää ja tukee myötätuntoista toimintakulttuuria korkeakouluissa. Keinoina ovat henkilöstökoulutukset sekä opiskelijoille suunnattu palveluoppimis-projektitoiminta ja myötätunto-mentorointi.
Tiedote julkaistu Jyväskylän yliopiston sivuilla: https://www.jyu.fi/fi/ajankohtaista/arkisto/2021/05/myotatunto-mentorointi-tarjosi-ryhmaan-kuulumisen-kokemuksen-koulutusalasta-riippumatta
Lisätietoja:
Laura Heimonen,
Hankepäällikkö, Nyyti ry
Anita Malinen
Lehtori, kasvatustieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto
Eija Hanhimäki
Yliopistonopettaja, kasvatustieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto
Oletko miettinyt Nyytin ryhmiin osallistumista, mutta et ole vielä löytänyt itsellesi sopivaa? Onko sinulla mahdollisesti toive olemassa oleviin ryhmiin? Tai…
Tiesitkö, että yksinäisyys koskettaa todella montaa opiskelijaa? Joka neljäs opiskelija kokee yksinäisyyttä ja lähes 30 % opiskelijoista ei koe kuuluvansa…
Takaisin opintoihin -mentorointi on vertaistoimintaa, joka tukee korkeakouluopiskelijan opintojen jatkamista. Korkeakouluopiskelija mentoroi korkeakouluopiskelijaa, joka kaipaa tukea opintojen jatkamiseen. Mentorointi kestää…
Timanttinen joukkomme on saanut uusia vahvistuksia kevään aikana. Maaliskuun alussa vaikuttamisen asiantuntijan tehtävässä aloitti Tommi Yläkangas. Tommi on aiemmin työskennellyt…
Henri Heikintalo aloittaa hankekoordinaattorina Takaisin opintoihin -hankkeeseemme Atte Rimpin siirryttyä MiehenTila-hankkeemme asiantuntijaksi. Tutustu tästä Henriin! Kuka olet ja mitä tulet…
Nyytin uutta MiehenTila-hanketta hankepäällikkönä toukokuun alussa aloitti Samuli Hietala. Hän siirtyi meille Väestöliiton PoikienPuhelin -toiminnasta. Tutustu alta Samuliin! Kuka olet…
Maaliskuun alussa Nyytin vaikuttamistyön asiantuntijan tehtävässä aloitti Tommi Yläkangas. Tommi on aiemmin työskennellyt soveltava liikunta Soveli ry:n toiminnanjohtajana. Tutustu tästä…
Uudessa HelsinkiMission kanssa yhteistyössä toteutettavassa Yksinäisyystyö korkeakouluissa -hankkeessa aloitti huhtikuussa asiantuntijana Emmi Kyyhkynen. Hän siirtyi meille Nyytiin MariaAkatemian KeijunVarjo -toiminnasta….
Tiedote 28.4.2022 Opiskelijoiden mielenterveyttä ja opiskelukykyä edistävä Nyyti ry julistaa opiskelijoiden ilon päivänä, vappuna, onnellisen opiskelijan eli Homo studiensis -lajin…
7.4.2022 pidetyn webinaarin tekstitetty tallenne on julkaistu. Webinaarissa kuultiin keinoista ja tukitoimista, joilla voidaan helpottaa mielenterveyden haasteiden vuoksi keskeyttäneiden korkeakouluopiskelijoiden…